Η αναζωπύρωση της πανδημίας βρίσκεται στο επίκεντρο των σχεδιασμών του υπουργείου παιδείας ενόψει της νέας σχολικής περιόδου, θέτοντας σε συναγερμό όλες του τις υπηρεσίες, που επιδιώκουν
να αποφύγουν το «στραπάτσο» της περιόδου Μαρτίου – Μαΐου, όταν πολλοί μαθητές έμειναν χωρίς μαθήματα για πολλές βδομάδες.
Η παιδεία βρίσκεται σε περίοδο «έκτακτης» ανάγκης επισημαίνουν στη StockWatch εμπλεκόμενοι φορείς, που καταρτίζουν τα πλάνα τους υπό το βάρος των μαζικών αντιδράσεων που θα δημιουργηθούν αν τα σχολεία βρεθούν για άλλη μια φορά ανέτοιμα να αντιμετωπίσουν τις νέες συνθήκες.
Στο αρμόδιο υπουργείο οι προετοιμασίες και οι ασκήσεις επί χάρτου είναι στην ημερήσια διάταξη, ώστε η διαχείριση των νέων επιδημιολογικών δεδομένων που προκαλεί η έξαρση κρουσμάτων κορωνοϊού, να είναι αποτελεσματική και να στοχεύει στην προστασία της υγείας όλων των μαθητών που θα φοιτήσουν φέτος σε 450 σχολεία παγκυπρίως.
Τα σενάρια, στο ενδεχόμενο ενός καθολικού lockdown, περιστρέφονται γύρω από την εξ αποστάσεωςεκπαίδευση.
«Είμαστε πλήρως προετοιμασμένοι και με βάση το πρώτο σενάριο προχωράμε κανονικά για την έναρξη της σχολικής περιόδου την 1η Σεπτεμβρίου», ανέφερε ο υπουργός Παιδείας Πρόδρομος Προδρόμου .
«Η στόχευση», σημείωσε, «είναι να λειτουργήσουν τα σχολεία υπό κανονικές συνθήκες, ωστόσο, τα νέα δεδομένα που έχουν προκύψει σε σχέση με την επιδημιολογική εικόνα της χώρας μας οδήγησαν και στην ετοιμασία δεύτερου και τρίτου σεναρίου».
«Είναι η πρώτη φορά που η έναρξη της σχολικής περιόδου ξεκινά με ειδικές συνθήκες λόγω πανδημίας. Βρισκόμαστε ενώπιον μεγάλης πρόκλησης, την οποία καλούμαστε ως πολιτεία και ως εκπαιδευτικοί να αντιμετωπίσουμε», επεσήμανε στη StockWatch η νέα πρόεδρος της ΠΟΕΔ Ρέα Παπαγεωργίου.
Ο υπουργός παιδείας δεν θέλησε, στο παρόν στάδιο, να αναφερθεί στις λεπτομέρειες που διέπουν το δεύτερο και τρίτο σενάριο, ωστόσο έχει διαρρεύσει ότι αν η επιδημιολογική εικόνα παραμείνει ως έχει ή ακόμη χειροτερέψει οι επιλογές θα είναι οι εξής:
Οι μαθητές θα καλούνται για εκπαίδευση στις τάξεις εκ περιτροπής ανά εβδομάδα, όπως προέβλεπε το υγειονομικό πρωτόκολλο όταν επαναλειτούργησαν τα σχολεία τον περασμένο Μάιο.
Αυτή τη φορά γίνονται σκέψεις η μάθηση στις τάξεις να γίνεται εκ περιτροπής ανά ημέρα, ώστε οι μαθητές να μην χάνουν την επαφή τους με τα σχολεία.
Επίσης προτείνεται η αξιοποίηση της λεγόμενης μικτής μάθησης.
Δηλαδή, οι μαθητές όταν θα είναι στο σχολείο θα διδάσκονται κανονικά βάσει του εκπαιδευτικού προγράμματος.
Όταν όμως θα παραμένουν στο σπίτι, θα εργάζονται μόνοι τους στη βάση εργασιών που θα ετοιμάζει το σχολείο, είτε θα γίνονται εργασίες μέσω τηλεκπαίδευσης, είτε μέσω ειδικών προγραμμάτων από την τηλεόραση.
Σε περίπτωση καθολικού lockdown και με βάση το τρίτο σενάριο, το υπουργείο παιδείας προβαίνει σε όλες τις διευθετήσεις, ώστε να είναι σε θέση να ενεργοποιήσει την ψηφιακή πλατφόρμα σε όλο το φάσμα της εκπαίδευσης.
Στο πλαίσιο της άσκησης αυτής, μελετάται εισήγηση με βάση την οποία η εκπαίδευση των μαθητών να μην περιορίζεται μόνο στις συνήθεις εργάσιμες ώρες, αλλά να επεκταθούν και τις απογευματινές ώρες για τους μαθητές οι οποίοι δεν θα συμμετέχουν στα μαθήματα της πρωινής περιόδου.
Η πρόεδρος της ΠΟΕΔ, που κλήθηκε να σχολιάσει το ενδεχόμενο της απογευματινής μάθησης, επεσήμανε ότι κάτι τέτοιο θα επηρεάσει εκ βάθρων τα προγράμματα πολλών οικογενειών.
Υπενθύμισε ότι οι πλείστοι των μαθητών έχουν πολλές δραστηριότητες το απόγευμα που έχουν σχέση είτε με την προσωπική τους επιμόρφωση, είτε την αθλητική και μουσική τους κατάρτιση.
Σε μία τέτοια περίπτωση θα πρέπει οι αρμόδιοι να λάβουν υπόψη και τις οικονομικές επιπτώσεις που θα έχουν οι επηρεαζόμενοι επαγγελματίες.
Με αφορμή την αναζωπύρωση της πανδημίας, ο υπουργός παιδείας φέρεται να απέστειλε στο υπουργικό συμβούλιο εκτενές σημείωμα το οποία αναφέρεται στο πλάνο της νέας σχολικής χρονιάς.
Προτείνεται η εξασφάλιση διαδικτυακής σύνδεσης σε αριθμό νοικοκυριών για να καλυφθούν οι ανάγκες των μαθητών των οποίων οι οικογένειες δεν διαθέτουν την υπηρεσία αυτή.
Μαθητές που δεν διαθέτουν τη δική τους ηλεκτρονική συσκευή το υπουργείο παιδείας θα φροντίσει να τους καλύψει.
Όλα τα σχολεία θα πρέπει να αποκτήσουν τον κατάλληλο εξοπλισμό και τις ανάλογες υποδομές για να παρέχουν μέσω διαδικτύου υπηρεσίες εκπαίδευσης.
Οι αίθουσες διδασκαλίας θα εξοπλιστούν με ηλεκτρονικούς υπολογιστές.
«Είμαστε σε καθημερινή επαφή με το υπουργείο υγείας και μέσω αυτών με τη συμβουλευτική επιδημιολογική ομάδα», σημείωσε ο υπουργός παιδείας και πρόσθεσε:
«Την 1η Σεπτεμβρίου ξεκινάμε με υγειονομικό πρωτόκολλο το οποίο θα προσαρμόζεται στα νέα δεδομένα. Αναμένουμε διευκρινίσεις επί του νέου υγειονομικού πρωτοκόλλου σε σχέση κυρίως με τις αποστάσεις οι οποίες θα πρέπει να συγκεκριμενοποιηθούν».
Ο κ. Προδρόμου εξήγησε ότι αν τα δεδομένα, μέχρι τότε, δεν θα επιτρέπουν σε όλα τα παιδιά να φοιτούν ταυτόχρονα στις τάξεις θα ενεργοποιήσουμε τις διαδικασίες της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης προσαρμοσμένη στη βάση ανάλογα με τα δεδομένα που θα βρούμε».
Τόνισε ότι πάνω από όλα προέχει η υγεία και η υγειονομική ασφάλεια.
Σημείωσε ότι την περασμένη Παρασκευή είχε συνάντηση με τις ηγεσίες και των τριών εκπαιδευτικών οργανώσεων και τις επόμενες μέρες, όπως είπε, θα έχει συνάντηση και με τους οργανωμένους γονείς.
Πρόσθεσε ότι πριν την έναρξη της σχολικής περιόδου θα έχει εκ νέου συνάντηση με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις.
«Το τι θα αντιμετωπίσουμε στα σχολεία μόνο οι ειδικοί θα μας το πουν», επισημαίνει η πρόεδρος της ΠΟΕΔ, η οποία προσθέτει ότι είναι οι επιδημιολόγοι που θα μας καθοδηγήσουν για την καλύτερη υγειονομική διαχείριση των μαθητών μας.
Η κ. Παπαγεωργίου αναφέρθηκε και στις δυσκολίες που θα αντιμετωπίσουν τα παιδιά της προδημοτικής και των πρώτων τάξεων του δημοτικού, αν χρειαστεί να επιβληθεί καθολικό lockdown.
«Δεν είναι εύκολο να διδάξεις αυτά τα παιδιά εξ αποστάσεως», παρατήρησε.
«Η ανθρώπινη επαφή με αυτά τα παιδιά είναι πολύ σημαντική», τόνισε η πρόεδρος της ΠΟΕΔ.
Το θέμα αυτό απασχολεί ευρέως την κυβέρνηση διότι στο ενδεχόμενο γενικού lockdown, το υπουργείο εργασίας θα κληθεί εκ νέου να ενεργοποιήσει το σχέδιο για επιδότηση των εργαζομένων μητέρων, που θα περιοριστούν για τη φροντίδα των παιδιών τους.
Σημειώνεται ότι ο ΟΗΕ εξέπεμψε σήμα κινδύνου για την εκπαίδευση σε παγκόσμια βάση καθώς η πανδημία έχει κλονίσει τη μάθηση πέραν του ενός δισεκατομμυρίου μαθητών.
Ο γγ των Ηνωμένων Εθνών Α. Γκουτέρες δήλωσε ότι πέραν των 40 εκ. μαθητών έχουν χάσει μέχρι σήμερα εντελώς την εκπαίδευση τους.
Σε κανονικούς ρυθμούς η στελέχωση των σχολείων
Ο υπουργός παιδείας αναφέρθηκε και στη στελέχωση των σχολείων η οποία, όπως υποστήριξε, γίνεται με ταχείς ρυθμούς.
«Αναμένουμε από την επιτροπή εκπαιδευτικής υπηρεσίας να εκδώσει τις τελικές της ανακοινώσεις και το υπουργείο παιδείας με ειδικές ομάδες στελεχών και βάρδιες και στα επαρχιακά γραφεία και στο κέντρο, θα ολοκληρώσει τη στελέχωση νωρίτερα από άλλες χρονιές», παρατήρησε
Οι εκπαιδευτικοί θα παρουσιαστούν την 1ηΣεπτεμβρίου και οι μαθητές θα επιστρέψουν στα σχολεία τηνΠαρασκευή 5 Σεπτεμβρίου και τη Δευτέρα 7 Σεπτεμβρίου θα ξεκινήσουν τα μαθήματα για όλους. Δημοτική και μέση εκπαίδευση.