Η «Οδύσσεια» των αδιόριστων καθηγητών μουσικής.Ενώ κάποιοι έχουν ήδη διοριστεί βάσει του νόμου, οι υπόλοιποι βρίσκονται στο κενό
Κάποτε ο ΣΥΡΙΖΑ πρωτοστατούσε ως αξιωματική αντιπολίτευση στην υπεράσπισή τους. Κατέθετε ερωτήσεις στην Βουλή, εξέδιδε ανακοινώσεις, διεκδικούσε την τήρηση όσων προέβλεπε το σχετικό νομοθετικό πλαίσιο το οποίο όμως έμεινε ανεφάρμοστο. Ο λόγος για τους καθηγητές μουσικής με σημαντική εκπαιδευτική προϋπηρεσία (κλάδος ΤΕ16) πολλοί από αυτούς για 15 και πλέον χρόνια σε δημόσια σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, με πολυετείς μουσικές σπουδές και διπλώματα αναγνωρισμένα από το κράτος καθώς και με Παιδαγωγική Επάρκεια από την Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.), οι οποίοι έμειναν «στα αζήτητα» παρά το γεγονός ότι ο Νόμος 3687/2008 του υπουργείου Παιδείας προέβλεπε την μονιμοποίηση όσων είχαν συμπληρώσει 30 μήνες πραγματικής προϋπηρεσίας μέχρι τις 30/6/2008 ως αναπληρωτές ή ωρομίσθιοι. Η κρίση και τα μνημόνια σάρωσαν τα πάντα –μαζί και τις ελπίδες των ανθρώπων αυτών (υπολογίζονταν σε 142) που όμως συνεχίζουν μέχρι σήμερα να χρησιμοποιούνται ως αναπληρωτές ή ωρομίσθιοι για να καλύπτουν τα υπαρκτά κενά.
Η νομοθετική περιπέτεια
Στην παράγραφο 1 του άρθρου 5 του ν. 3687/2008 υπήρχε σαφής αναφορά ότι όλοι οι εκπαιδευτικοί που βρίσκονταν στον κλειστό πίνακα του 30μήνου: «…διορίζονται από το σχολικό έτος 2008−2009, και το αργότερο μέχρι και το σχολικό έτος 2012−2013 σε αναλογία που ορίζεται κατ’ έτος στο ένα πέμπτο (1/5) του συνολικού αριθμού των ως άνω εκπαιδευτικών».
Μάλιστα στην συνέχεια με τον ν. 3848/2010 (άρθρο 9) παρατάθηκε το χρονοδιάγραμμα διορισμού των 30μηνιτών εκπαιδευτικών μέχρι το σχολικό έτος 2014-2015 και ορίστηκε ότι οι εκπαιδευτικοί αυτοί διορίζονται σταδιακά επιπλέον των υπολοίπων διοριζομένων εκπαιδευτικών δίχως να υφίσταται για αυτούς η προϋπόθεση του ΑΣΕΠ και αυτό όχι γιατί δεν το επιθυμούσαν, αλλά διότι για τους εκπαιδευτικούς των κατηγοριών ΤΕ01 και ΔΕ01 δεν προκηρύσσεται διαγωνισμός του ΑΣΕΠ και δεν απαιτείται η προϋπόθεση της επιτυχούς συμμετοχής τους σε διαγωνισμό για μόνιμο διορισμό. Έτσι, ουδέποτε έγινε διαγωνισμός ΑΣΕΠ για τον κλάδο ΤΕ16 Μουσικής και ως εκ τούτου …δεν υπάρχει κανένας αδιόριστος ΤΕ16 με επιτυχία σε διαγωνισμό ΑΣΕΠ! Όταν μάλιστα το 2009 έγινε διαγωνισμός ΑΣΕΠ που περιελάμβανε μουσικούς ΠΕ16 (αποφοίτους πανεπιστημίου) οι καθηγητές μουσικής που προέρχονται από τα Ωδεία δεν είχαν κανένα δικαίωμα συμμετοχής παρά τις μουσικές τους σπουδές (από 9 έως 12 χρόνια), τα πτυχία και διπλώματά τους, καθώς και την παιδαγωγική επιμόρφωσή τους.
Ο ν. 3848/2010 προέβλεπε και κάτι ακόμα: τον διορισμό τους υπό τον σαφή όρο ότι υπάρχουν εκπαιδευτικές ανάγκες. Οι ανάγκες στα μουσικά σχολεία ήταν και παραμένουν υπαρκτές παρά τις βελτιώσεις που παρατηρήθηκαν κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά. Τα κενά δεν καλύφθηκαν από όσους προέβλεπε ο νομοθέτης παρότι είχε ορίσει το χρονικό πλαίσιο της απορρόφησής τους αρχικά μέχρι το σχολικό έτος 2012-2013 και εν συνεχεία μέχρι και το σχολικό έτος 2014-2015. Ενώ με τροπολογία στο ν. 4301/2014 υπήρξε νέα παράταση αφού ορίστηκε ότι διορίζονται μέχρι το σχολικό έτος 2015-2016 και εφόσον υπάρχουν διορισμοί όσοι έχουν προϋπηρεσία 30 μηνών. Οι διορισμοί δεν προχώρησαν αλλά οι ίδιοι συνέχισαν και συνεχίζουν να καλύπτουν οργανικά και λειτουργικά κενά ως αναπληρωτές και ωρομίσθιοι στελεχώνοντας τα σχολεία. Αξίζει δε να σημειωθεί ότι πολλοί από αυτούς ολοκλήρωσαν τις σπουδές τους πριν δημιουργηθούν τα πρώτα Μουσικά ΑΕΙ-ΤΕΙ Μουσικών ειδικοτήτων στη χώρα.
Η απόφαση του ΣτΕ
Κάποιοι διορισμοί έγιναν βάσει των προβλέψεων του νόμου –οι τελευταίοι το 2009-2010. Δηλαδή ο νόμος εφαρμόστηκε αλλά όχι για όλους. Οι ίδιοι προσέφυγαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας το 2013 δίχως να δικαιωθούν, ενώ το 2015 το ΣτΕ μετά από προσφυγή επιτυχόντων του ΑΣΕΠ έκρινε ότι είναι αντισυνταγματικός όποιος διορισμός γίνεται εκτός ΑΣΕΠ, ακυρώνοντας έτσι το έννομο συμφέρον των καθηγητών μουσικής. Όμως, όπως έχουν υποστηρίξει, αδικαιολόγητα μέχρι τότε δεν εφαρμόστηκε πλήρως ο νόμος που προέβλεπε τον σταδιακό μόνιμο διορισμό τους για την κάλυψη των υπαρκτών εκπαιδευτικών αναγκών. «Είμαστε ο μοναδικός κλάδος που επειδή τα πτυχία μας αναγνωρίζονται από το υπουργείο Πολιτισμού και όχι από το Παιδείας, κάθε χρόνο χάνουμε τις θέσεις μας από αποφοίτους τμημάτων μουσικών σπουδών των πανεπιστημίων που προτάσσονται στους πίνακες ακόμη και με μηδενική προϋπηρεσία ενώ ακόμα και σήμερα αποτελούμε το 70% του εκπαιδευτικού δυναμικού των Μουσικών Σχολείων και μέχρι το 2006-2007, οπότε είχαμε τους πρώτους αποφοίτους ειδικοτήτων στελεχώναμε αποκλειστικά τα Μουσικά Σχολεία της χώρας», αναφέρουν χαρακτηριστικά.
Η υπόθεση στο ΣτΕ έχει και συνέχεια διότι έχουν επαναπροσφύγει (εκδικάζεται τον προσεχή Οκτώβριο), ενώ αν υπάρξει νέα απορριπτική απόφαση τότε σειρά θα έχουν τα ευρωπαϊκά δικαστήρια τα οποία έχουν εκδώσει ευνοϊκές αποφάσεις για παρόμοιες υποθέσεις όπως στην Ιταλία (για διορισμούς ως αορίστου χρόνου), ενώ σύμφωνα με τους ίδιους, στην θετική αυτή κατεύθυνση κινείται και η Κύπρος.