Βουλή: Κριτική από φορείς στο νομοσχέδιο για τις αλλαγές στην εκπαίδευση.Ψηφίζεται την Πέμπτη
Ο τρόπος επιλογής των διευθυντών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, η απαγόρευση υποβολής αίτησης για την ίδια θέση σε όσους έχουν συμπληρώσει δύο θητείες, τα κριτήρια, ο τρόπος υπολογισμού τους και ο ρόλος των αιρετών στην μοριοδότηση, βρέθηκαν στο επίκεντρο της κριτικής των συνδικαλιστικών φορέων που κλήθηκαν να εκφράσουν τις απόψεις τους επί του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας για τις αλλαγές στην εκπαίδευση.
Η επεξεργασία του νομοσχεδίου στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων συνεχίζεται επί των άρθρων και αναμένεται να ολοκληρωθεί απόψε, ενώ αύριο, Πέμπτη, θα συζητηθεί και θα ψηφιστεί από την Ολομέλεια, καθώς έχει το χαρακτήρα του επείγοντος. «Ο τίτλος του νομοσχεδίου θα έπρεπε να είναι άλλη μια χαμένη ευκαιρία για να κάνουμε ουσιαστικό διάλογο σε θέματα εξαιρετικής σημασίας για την εκπαίδευση» υπογράμμισε ο Θανάσης Κικινής, πρόεδρος Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος. Ο κ. Κικινής χαρακτήρισε άδικη την ανάληψη θέσης διευθυντή μόνο από τον εν ενεργεία σχολικό σύμβουλο, ενώ μίλησε για χειραγώγηση της αξιολόγηση με τον τρόπο που γίνεται η μοριοδότηση.
Η εκπρόσωπος της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης, Ελένη Ζωγραφάκη, χαρακτήρισε «σημείο αιχμής την αποσύνδεση της αξιολόγησης από την υψηλή επιστημονική κατάρτιση των εκπαιδευτικών». Τόνισε ότι δεν μπορεί να καταργείται αιφνιδιαστικά η προσμέτρηση του διδακτικού ωραρίου και ζήτησε η συνέντευξη να είναι αποδυναμωμένη και όχι κυρίαρχο στοιχείο στη μοριοδότηση.
Ο Γιώργος Αλεξανδράτος, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Σχολικών Συμβούλων, υποστήριξε ότι το νομοσχέδιο δεν δίνει συλλογικές απαντήσεις και θα δημιουργηθεί τεράστια σύγχυση για το πώς και τι μοριοδοτείται. Εξέφρασε διαφωνία για το ότι δεν συμπεριλαμβάνει συνολικά τους σχολικούς συμβούλους για τη θέση του διευθυντή. Παράλληλα, εκτίμησε ότι με τον περιορισμό των δύο θητειών για τη θέση του διευθυντή, και με δεδομένο ότι πολλά νησιά και ορεινές περιοχές δεν έχουν εύκολη προσβασιμότητα και δεν επιλέγονται, θα δημιουργηθούν πολλά προβλήματα. Ακόμα, έδωσε έμφαση στον υπολογισμό της διδακτικής υπηρεσίας αλλά και του έργου των σχολικών συμβούλων.
Ο γγ της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής, Δημήτρης Αφουξενίδης, υπογράμμισε ότι για πρώτη φορά η μοριοδότηση για την επιλογή διευθυντών γίνεται χωρίς δική τους εκπροσώπηση, ενώ ζήτησε να είναι αποφασιστική η γνώμη του συλλόγου διδικασκόντων. Ακόμα, υποστήριξε ότι πετιούνται στο καλάθι των αχρήστων η πιστοποίηση Β' επιπέδου και οι θητείες, όπως και οι δημόσιες πιστοποιημένες επιμορφώσεις των εκπαιδευτικών.
Ο Θεόδωρος Οτσάνογλου, γραμματέας της Επιστημονικής Εταιρίας Οργάνωση και Διοίκηση Εκπαίδευσης, εξέφρασε προβληματισμό ως προς το στόχο του νομοσχεδίου, τονίζοντας ότι «τα αντικειμενικά κριτήρια είναι μείζον θέμα για εμάς και η πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ αναδεικνύει κυρίως τα προσόντα ως προαπαιτούμενο για το ρόλο του διευθυντή». Ταυτόχρονα, χαρακτήρισε παράλογη, ακατανόητη και αντιδεοντολογική την μη αυξημένη μοριοδότηση της εξειδικευμένης γνώσης.
Ο Γιώργος Αναγνωστόπουλος, από τον Πανελλήνιο Σύλλογο Αναπληρωτών και Ωρομισθίων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, χαρακτήρισε «αδιανόητο τον αποκλεισμό ενός μάχιμου εκπαιδευτικού από τη θέση του διευθυντή μετά από δύο θητείες», αλλά και «αδικία να μοριοδοτούνται ελάχιστα τα μεταπτυχιακά και τα διδακτορικά» ενώ αντίθετα ενισχύονται τα πιστοποιητικά σεμιναρίων επιμόρφωσης.
Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγου Ειδικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής, Στάθης Καρπενησιώτης, μίλησε για «προχειρότητα», υποστηρίζοντας μεταξύ άλλων ότι το νομοσχέδιο δεν έχει στόχο την οργάνωση του σχολείου αλλά την εφαρμογή της απόφασης του ΣτΕ με μια άτολμη όμως αντίδραση.
Ο Νικόλαος Κοντούρης, πρόεδρος της Πανελλήνιας Επιστημονικής Ένωσης Διευθυντών Σχολικών Μονάδων, χαρακτήρισε λανθασμένη τη διάταξη που προβλέπει μόνο δύο θητείες στη θέση του διευθυντή, ενώ χαρακτήρισε λάθος και αδιανόητο να μην μοριοδοτείται η πιστοποιημένη επιμόρφωση και να πετιέται στον κάλαθο των αχρήστων.
Ο Γιώργος Πολίτης, διευθυντής σπουδών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, αντέτεινε ότι δεν νομοσχέδιο δεν απευθύνεται στους διευθυντές αλλά είναι ένα εργαλείο για τη λειτουργία των σχολικών μονάδων, το οποίο αναδεικνύει την ανανέωση του στελεχικού δυναμικού βάζοντας στο διάλογο τις θητείες χωρίς αναδρομικούς αποκλεισμούς.
Υποστήριξε ότι το νέο θεσμικό πλαίσιο μοριοδοτεί τη γνώση, ενισχύει τη διδακτική υπηρεσία στη τάξη και σέβεται την διδακτική προϋπηρεσία. Πρόσθεσε ότι αντίθετα με το παρελθόν μειώνεται η μοριοδότηση της συνέντευξης, η οποία έπεσε από τα 20 που ίσχυε στα 8 μόρια.
Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και ο διευθυντής σπουδών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του υπουργείου Παιδείας Σπύρος Κωνσταντάτος, χαρακτηρίζοντας πολύ σημαντικό «οι διευθυντές να είναι οι καταλληλότεροι και να είναι «εκπαιδευτικοί της τάξης».
Από την πλευρά του, ο διευθυντής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, Γιώργος Μουστάκας, στάθηκε ιδιαίτερα στο ότι ρυθμίζονται θέματα της επαγγελματικής εκπαίδευσης, επισημαίνοντας ότι υπήρχε νομικό κενό σε ότι αφορά τη δυνατότητα των αποφοίτων κατώτερων σχολών, να εγγραφούν στα ΕΠΑΛ.
Ο Γιώργος Κουζέλης, πρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, επισήμανε ότι με τη νέα ρύθμιση αποσαφηνίζεται ο ρόλος του διευθυντή που πρέπει να είναι παιδαγωγικός, εκπαιδευτικός συντονιστής, που σημαίνει εμπειρία στη τάξη και κάτοχος επιστημονικής γνώσης.