Με τους φετινούς διορισμούς χρυσώθηκε το χάπι ενός πρωτοφανούς σχεδίου συγχωνεύσεων - καταργήσεων τμημάτων και περικοπών θέσεων εκπαιδευτικών που έχει σοβαρές επιπτώσεις στη μαθησιακή και εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά και θα μειωθούν οι αντιδράσεις σε... επαναφορά του γραπτού διαγωνισμού ΑΣΕΠ.
Δεν υπάρχει δήλωση ή συνέντευξη του επιτελείου του υπουργείου Παιδείας που να μην κάνει αναφορά στους 10.000 μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών. Και είναι πλέον φανερό ότι ολόκληρη η πολιτική του υπουργείου Παιδείας προσπαθεί να καθαρθεί στην «κολυμβήθρα των διορισμών». Καθόλου τυχαία, η απάντηση σε όλες τις κριτικές που δέχεται το υπουργείο Παιδείας από εκπαιδευτικούς φορείς είναι το στερεότυπο «Ναι, αλλά εμείς κάναμε 10.000 διορισμούς».
Ωστόσο, σήμερα, αρχίζουν να φωτίζονται κάποιες αθέατες πλευρές της «γαλαντομίας» των 10.000 διορισμών του υπουργείου Παιδείας που έμειναν σκοπίμως στο περιθώριο της δημόσιας συζήτησης. Να εξηγούμαστε. Οι 10.000 διορισμοί είναι ένας ωραίος πενταψήφιος αριθμός, αλλά βρίσκεται πολύ μακριά από την κάλυψη στοιχειωδών αναγκών των σχολείων, όπως αυτές καταγράφηκαν από το ίδιο το υπουργείο την περσινή χρονιά. Και φυσικά απέχουν «έτη φωτός» από την πλήρη κάλυψη των πραγματικών αναγκών.
Οι 4.451 διορισμοί αφορούν συνταξιοδοτήσεις, άρα οι υπόλοιποι 5.549 διορισμοί που αφορούν επιπλέον θέσεις σημαίνει ότι θα καλύψουν μόλις το 10,5% των προσλήψεων αναπληρωτών τη σχολική χρονιά που πέρασε (περίπου 52.000 αναπληρωτές), που ήταν ήδη μειωμένες από τις πραγματικές ανάγκες. Την ίδια ώρα, τα απλά μαθηματικά καταδεικνύουν πως η χρονιά ξεκινάει με περίπου 18.000 κενά σε όλη τη χώρα. Αυτό σημαίνει ότι για έναν, δυο ή και περισσότερους μήνες, πολλοί μαθητές δεν θα κάνουν μάθημα.
Παράλληλα, η κατακόρυφη αύξηση στον αριθμό των διορισμών εγείρει υποψίες και πολλοί είναι οι εκπαιδευτικοί που πιστεύουν πως κρύβει δυσάρεστες εκπλήξεις. Ορισμένοι, μάλιστα, κάνουν λόγο για κίνηση «εφησυχασμού» των «βετεράνων» αναπληρωτών, καθώς η κυβέρνηση της Ν.Δ. δεν έχει κρύψει την πρόθεσή της να επαναφέρει τον γραπτό διαγωνισμό ΑΣΕΠ. Διορίζοντας λοιπόν 10.000 αναπληρωτές, με χρόνια προϋπηρεσίας, η κυβέρνηση θα καταφέρει να μειώσει κατά πολύ τις αντιδράσεις που θα φέρει η ανακοίνωση για την επαναφορά ενός γραπτού διαγωνισμού.
Ορισμένοι εκπαιδευτικοί αναφέρουν ακόμα πως οι διορισμοί αποτελούν ένα ισχυρό «εργαλείο» του υπουργείου για να υποχρεώσει την εκπαιδευτική κοινότητα να προχωρήσει και να αποδεχθεί την ατομική αξιολόγηση. Ηδη το υπουργείο έχει χρησιμοποιήσει τη λογική «καρότο και μαστίγιο» στους νεοδιορισθέντες εκπαιδευτικούς, καθώς δεν μονιμοποιούσε κανέναν νεοδιόριστο που δεν δεχόταν την αξιολόγηση.
Σήμερα είναι φανερό επίσης ότι με τον διορισμό 10.000 εκπαιδευτικών χρυσώθηκε το χάπι ενός πρωτοφανούς σχεδίου συγχωνεύσεων - καταργήσεων τμημάτων και περικοπών θέσεων εκπαιδευτικών που έχει σοβαρές επιπτώσεις στη μαθησιακή και εκπαιδευτική διαδικασία.
Και το κυριότερο; Οι 10.000 μόνιμοι διορισμοί χρηματοδοτήθηκαν από περικοπές των πιστώσεων αναπληρωτών. Η εκπαίδευση δεν ενισχύθηκε οικονομικά, ο συνολικός αριθμός των εκπαιδευτικών (μόνιμων και αναπληρωτών) θα είναι τελικά φέτος μικρότερος.
QUIZ για το υπουργείο Παιδείας
«Χρειαζόμαστε αυτόν τον εξορθολογισμό για να πετύχουμε καλύτερα εκπαιδευτικά αποτελέσματα». Αυτά τα λόγια χρησιμοποίησε το υπουργικό επιτελείο για να απαντήσει σε ερώτηση δημοσιογράφου σχετικά με τις αντιδράσεις των εκπαιδευτικών για τις συγχωνεύσεως τμημάτων και τη μη έγκριση ολιγομελών τμημάτων.
● Τι απαντάει όμως το υπουργείο Παιδείας στον μαθητή που επέλεξε το ΕΠΑ.Λ. Καστοριάς για να φοιτήσει στον τομέα Υγείας - Πρόνοιας - Ευεξίας, στην ειδικότητα Βοηθός Οδοντοτεχνίτη και όταν έφτασε η πολυπόθητη στιγμή να φοιτήσει στην Γ΄ Λυκείου και να διδαχθεί τα μαθήματα της ειδικότητας, τον ενημερώνουν ότι επειδή η ειδικότητα που επέλεξε δεν είναι ιδιαίτερα δημοφιλής και δεν επιλέχθηκε από «ικανό» αριθμό μαθητών, δεν θα λειτουργήσει; Ποια απάντηση θα του έδινε στο πλαίσιο του «εξορθολογισμού» που διατείνεται;
Α. Να επιλέξει μια άλλη ειδικότητα αντί αυτής που επιθυμούσε και για την οποία επέλεξε να φοιτήσει στο ΕΠΑ.Λ.
Β. Να μετεγγραφεί σε σχολείο όμορης Περιφερειακής Ενότητας
Γ. Να διακόψει το δημόσιο σχολείο ή/και να φοιτήσει σε μια ιδιωτική σχολή.
● Τι απαντάει το υπουργείο Παιδείας στους μαθητές που ξαφνικά έμαθαν ότι αντί να συνεχίσουν τη φοίτησή τους στο Λύκειο της γειτονιάς τους πρέπει να κάνουν καθημερινά πήγαινε-έλα 50-60 χιλιόμετρα (π.x. ΓΕΛ Λουσικών - ΓΕΛ Λάππα Αχαΐας);
Α. Ευκαιρία να αλλάξουν Κατεύθυνση;
Β. Τους δίνεται η ευκαιρία να κάνουν καθημερινά μια εκδρομή.
Γ. Θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν νέους συμμαθητές.
● Τι απαντάει το υπουργείο Παιδείας στον μαθητή από χωριό του Δήμου Αργους Ορεστικού που επέλεξε το ΕΠΑ.Λ. Αργους Ορεστικού για να φοιτήσει στον τομέα Μηχανολογίας, στην ειδικότητα Τεχνικός Οχημάτων και όταν έφτασε η στιγμή να φοιτήσει στη Γ΄ Λυκείου, τον ενημερώνουν ότι η ειδικότητα που επέλεξε δεν θα λειτουργήσει στο σχολείο του;
Α. Να επιλέξει μια άλλη ειδικότητα αντί αυτής που επιθυμούσε για να συνεχίσει να φοιτά στο σχολείο του και με τους συμμαθητές του.
Β. Να μετεγγραφεί στο ΕΠΑ.Λ. Καστοριάς, οπότε να διανύει καθημερινά διπλάσια απόσταση (30 χλμ.) και να κάνει τον διπλάσιο χρόνο για να φτάσει στο σχολείο.
Γ. Να διακόψει το δημόσιο σχολείο ή/και να φοιτήσει σε μια ιδιωτική σχολή.
● Τι απαντάει το υπουργείο Παιδείας στους μαθητές δύο τμημάτων που συγχωνεύονται σε ένα;
Α. Οσο περισσότεροι τόσο καλύτερο το εκπαιδευτικό αποτέλεσμα.
Β. Ανήκετε στο τυχερό 2% των τμημάτων που συγχωνεύονται.
Γ. Μην είστε αχάριστοι, θα μπορούσατε να είσαστε και 27 ή 29 σε ένα τμήμα ή και να αλλάξετε σχολείο.
Και μια τελευταία ερώτηση, για να μην ξεχνιόμαστε. Κύριοι του υπουργείου Παιδείας, που τόσο πασχίζετε για την αναβάθμιση, «πόσο προσωπικό εξοικονομήθηκε» τελικά από τη σαρδελοποίηση των μαθητών;