Με καινοτομίες αλλά και προβλήματα χτύπησε το πρώτο κουδούνι - Εκπαιδευτικοί και γονείς μιλούν στη «ΜτΚ» για τα άλυτα ζητήματα

Στις σχολικές αίθουσες επέστρεψαν 227.116 μαθητές και μαθήτριες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης των σχολείων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Σύμφωνα με τις σχετικές ανακοινώσεις του υπουργείου Παιδείας, οι αλλαγές φέτος στα σχολεία είναι πολυάριθμες και πυκνές και εκτείνονται σε όλο το εύρος της εκπαιδευτικής καθημερινότητας. Από τον διορισμό 10.000 μόνιμων εκπαιδευτικών μέχρι την ολοκλήρωση της εγκατάστασης διαδραστικών πινάκων σε όλες τις σχολικές αίθουσες (από την Ε’ Δημοτικού και πάνω), την εισαγωγή ολόκληρων λογοτεχνικών έργων στη διδασκαλία της λογοτεχνίας, την ενίσχυση του επαγγελματικού προσανατολισμού μέχρι και στην αλλαγή του κανονισμού λειτουργίας των σχολείων.

Την ίδια ώρα βέβαια, γονείς και εκπαιδευτικοί που μιλούν στη «ΜτΚ» επισημαίνουν πως «για ακόμα μία χρονιά, το πρώτο κουδούνι χτυπά με πολλά και ουσιαστικά προβλήματα». Σύμφωνα με τους ίδιους, η παράλληλη στήριξη, τα ολιγομελή τμήματα, οι συγχωνεύσεις σχολείων και οι υποδομές, συνεχίζουν να αποτελούν τα «αγκάθια» της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Στη Θεσσαλονίκη, σε σχολεία όπου δεν εγκρίθηκαν τα ολιγομελή τμήματα κατευθύνσεων σε Β’ και Γ’ Λυκείου, μαθητές και μαθήτριες προχώρησαν σε αποχή, επιφυλασσόμενοι για κλιμάκωση των κινητοποιήσεών τους, ενώ γονείς ετοιμάζονται ακόμη και για προσφυγή στη δικαιοσύνη.

«Διεκδικούμε τα αυτονόητα»

«Η σχολική χρονιά δεν ξεκινά με ευοίωνους όρους διότι για ακόμα μία χρονιά διεκδικούμε τα αυτονόητα, να έχουν τα παιδιά μας εκπαιδευτικούς και να κάνουν μάθημα σε σχολικές αίθουσες που πληρούν τις προϋποθέσεις ασφαλείας. Υπάρχει μεγάλος αναβρασμός διότι η κατεύθυνση του υπουργείου Παιδείας είναι να συγκροτηθούν μεγάλα τμήματα, δίχως να λαμβάνονται υπόψη οι μαθησιακές ανάγκες του κάθε παιδιού. Οι εκπαιδευτικοί της παράλληλης στήριξης δεν επαρκούν και πάρα τις γνωματεύσεις από τα ΚΕΔΑΣΥ, μπαίνουν σε 25άρια τμήματα, με συγχωνεύσεις τμημάτων. Οι αίθουσες διδασκαλίας δεν είναι όλες ίδιες, υπάρχουν παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες όπου εκεί θα έπρεπε να μειώνεται ο αριθμός των μαθητών και πανελλαδικά θα γίνουν 1.000 συγχωνεύσεις προκειμένου να ‘κερδίσουν’ εκπαιδευτικούς. Έτσι όμως υποβαθμίζεται η εκπαιδευτική διαδικασία», λέει στη «ΜτΚ» ο Σταύρος Τριλυράκης, μέλος της Ομοσπονδίας Γονέων και Κηδεμόνων Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.

Ο ίδιος συμπληρώνει πως «Έχουμε 41 σχολικές μονάδες στην Κ. Μακεδονία (16 στην ανατολική Θεσσαλονίκη, 22 στη δυτική, 2 στο Κιλκίς και 1 στην Πέλλα) που ιδρύθηκαν στα χαρτιά, δεν κατασκευάστηκαν ποτέ και εδώ και δέκα χρόνια φαίνονται ότι είναι σε αναστολή». Ζήτημα που προκαλεί τον προβληματισμό των γονέων αποτελεί και η καθαριότητα των σχολείων που ανήκει βέβαια στους δήμους. «Μετά τις περικοπές στις οποίες προχώρησε το υπουργείο Εσωτερικών, θα έχουμε 1,5 καθαρίστρια σε κάθε σχολείο όπου φυσικά δεν υπάρχει δυνατότητα να καθαρίσει καλά όλο το σχολείο και θα το βρούμε μπροστά μας αυτό τον χειμώνα που σημειώνεται έξαρση των ιώσεων», περιγράφει.

Στον «αέρα» και οι μεταφορές κάποιων μαθητών όπου σύμφωνα με τον κ. Τριλυράκη, για το 2ο και 4ο Δημοτικό σχολείο Πεύκων δεν έχει διασφαλιστεί η μετακίνησή τους, το ίδιο ισχύει και για μαθητές του Ειδικού Σχολείου Πεύκων για όσους μένουν σε Φίλυρο, Ρετζίκι και Ασβεστοχώρι. «Χρόνιο πρόβλημα αποτελούν οι υποδομές όπου μετά την κατάργηση των σχολικών επιτροπών και την υποχρηματοδότηση των δήμων, θα κοπούν επιπλέον χρήματα από τις συντηρήσεις», συμπληρώνει. Δεν παραλείπει να αναφερθεί και στην πλατφόρμα καταγγελιών για τον σχολικό εκφοβισμό λέγοντας πως «Πέρσι στην Κ. Μακεδονία οι καταγγελίες που έγιναν ήταν απειροελάχιστες συγκριτικά με τα πραγματικά συμβάντα. Αντί να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα στη ρίζα του με περισσότερους ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς, λαμβάνονται μέτρα κατασταλτικά και καταγγελτικά».

«Στον αέρα οι τοποθετήσεις»

Για ελλείψεις εκπαιδευτικών παράλληλης στήριξης και δασκάλων σε πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα κάνουν λόγο εκπαιδευτικοί. «Υπάρχει άμεση ανάγκη για δασκάλους παράλληλης στήριξη διότι έχουμε και πολύ δύσκολα περιστατικά. Επίσης καλύπτουν 24 ώρες εβδομαδιαίως αντί για 30 και έτσι για έξι ώρες αυτά τα παιδιά μένουν ακάλυπτα. Ζητήθηκε από δασκάλους εκ περιτροπής να μπαίνουν στις αίθουσες για να καλύπτουν αυτές τις κενές ώρες και αρνήθηκαν. Αν συμβεί κάτι ποιος θα φέρει την ευθύνη;», διερωτάται δασκάλα Δημοτικού στην ανατολική Θεσσαλονίκη. Συμπληρώνει ότι αρκετοί εκπαιδευτικοί τοποθετήθηκαν στα σχολεία στις 11 Σεπτεμβρίου, ημέρα τέλεσης του Αγιασμού. «Οι τάξεις χωρίζονται όταν τοποθετηθούν όλοι οι εκπαιδευτικοί, πώς θα γίνει αυτό όταν η τοποθέτηση γίνεται τόσο αργά;», αναρωτιέται.

Ο Νίκος Αβραμίδης, εκπαιδευτικός και πρόεδρος της Α’ ΕΛΜΕ λέει στη «ΜτΚ» πως με το πρώτο κουδούνι, πέντε σχολεία: 2ο ΓΕΛ, 3Ο ΓΕΛ, 17ο ΓΕΛ, 16Ο ΓΕΛ και 4ο ΓΕΛ προχώρησαν σε αποχή για τη μη έγκριση των ολιγομελών τμημάτων κατεύθυνσης. «Τα παιδιά αυτά μεταφέρονται να κάνουν μάθημα σε άλλα σχολεία, ενημερώθηκαν μόλις δύο μέρες πριν ανοίξουν τα σχολεία και οι γονείς επιφυλάσσονται να ακολουθήσουν τη νομική οδό», τονίζει. Επισημαίνοντας ότι το δείγμα που έχουν συγκεντρώσει είναι μικρό, λέει πως «ακόμα και οι νεοδεόριστοι που προσλήφθηκαν δεν έχουν τοποθετηθεί ακόμη, ώστε να έχουμε πλήρη εικόνα. Στο σχολείο μας έχουμε δύο μαθηματικούς εκ των οποίων περισσεύει ένας που θα τοποθετηθεί τον Οκτώβριο. Αυτό σημαίνει ότι μέχρι τότε κάποιο άλλο σχολείο δεν θα έχει μαθηματικό. Στον Ευκλείδη λείπουν τρεις καθηγητές Μηχανολόγοι, για να λειτουργήσει το τμήμα. Στο ΓΕΛ Χαλκηδόνας λείπουν δύο φιλόλογοι, στα ΕΠΑΛ λείπουν ειδικότητες σε βασικά μαθήματα. Άλλωστε και το ίδιο το υπουργείο έχει παραδεχτεί ότι υπάρχει ζήτημα και αναμένεται η Β’ φάση, τον Οκτώβριο».

Η Δήμητρα Τραγάκη, ταμίας και πρώην πρόεδρος της Α’ ΕΛΜΕ τονίζει ότι υπάρχουν σημαντικά κενά εκπαιδευτικών και στα τμήματα ένταξης. Μιλώντας για το μέτρο «κινητό στην τσάντα» αλλά και για τις αλλαγές στις απουσίες, ο κ. Αβραμίδης σημειώνει πως «η καθημερινότητα θα γίνει ανυπόφορη για τους εκπαιδευτικούς που θα πρέπει να κάνουν τους αστυνόμους. Αντί να προλαμβάνουμε, πάμε απευθείας στα μέτρα καταστολής. Όσον αφοράς στις απουσίες, ακόμη στα σχολεία δεν έχει φτάσει διευκρινιστική εγκύκλιος για το τι ισχύει ώστε να ξέρουμε κι εμείς πώς να χειριστούμε αυτά τα θέματα».

«Μας ωθούν στα ιδιωτικά σχολεία»

Ο Λευτέρης Μαλλής, εκπρόσωπος του Συλλόγου Γονέων στο 4ο ΓΕΛ Θεσσαλονίκης από το οποίο έξι μαθητές/τρεις της Γ’ Λυκείου της κατεύθυνσης Ανθρωπιστικών Σπουδών και έξι των Θετικών Σπουδών θα μεταφερθούν στο 17ο ΓΕΛ λέει στη «ΜτΚ» ότι «με την πίεση που ήδη έχουν τα παιδιά για τις Πανελλαδικές τους δημιουργούν αυτή τη στιγμή επιπλέον άγχος για το νέο περιβάλλον όπου θα μεταφερθούν αλλά και χάσιμο χρόνο γιατί είναι πιο μακρινές οι αποστάσεις. Με τον τρόπο τους μας ωθούν να πάμε τα παιδιά μας σε ιδιωτικά σχολεία», λέει. Από το 32ο, πριν από δύο χρόνια όταν ήταν Α’ Λυκείου τα παιδιά της Κ.Β. μεταφέρθηκαν στο 4ο. «Δυσκολεύτηκαν πάρα πολύ να προσαρμοστούν και φέτος που είναι Γ’ Λυκείου θέλουν πάλι να μας μεταφέρουν σε άλλο σχολικό περιβάλλον. Όπου μην ξεχνάτε ότι η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος είναι μέτρο που θα εφαρμόζεται -σύμφωνα με τους νέους κανονισμούς- στα παραβατικά στοιχεία όχι στα παιδιά μας που είναι σημαιοφόροι». Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδας, Διευθύνων Σύμβουλος στο Κέντρο Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής και γραμματέας εκπαίδευσης της ΓΣΕΕ, Γιώργος Χριστόπουλος λέει στη «ΜτΚ» πως «Με συγκεκριμένες νομοθετικές παρεμβάσεις, ευνοείται η ιδιωτική εκπαίδευση. Από το ’19 και μετά η κυβέρνηση ενισχύει τον ιδιωτικό τομέα της εκπαίδευσης και εγκαταλείπει τον δημόσιο. Πρόκειται για την ισοτίμηση των τίτλων των ανεξέλεγκτων κολλεγίων με τα ΑΕΙ, η καθιέρωση της ΕΒΕ που κόβει 25.000 παιδιά από τα Πανεπιστήμια, η απελευθέρωση των εργασιακών σχέσεων στα ιδιωτικά, η νομοθέτηση ιδιωτικών πανεπιστήμιων και το κυριότερο, είναι η καθιέρωση της ελεύθερης γονεϊκής επιλογής. Η επίπτωση που θα έχει αυτό στη δημόσια εκπαίδευση είναι τρομακτική διότι το σχολείο θα επιλέγει πλέον τους μαθητές και κάποια σχολεία θα έχουν υπερπληθώρα ζήτησης και άλλα θα μαραζώσουν, τα οποία θα καταλήξουν στα χέρια ιδιωτών. Θα δημιουργηθούν συνθήκες τρομακτικής ανισότητας», καταλήγει.

«Εξορθολογισμός τμημάτων προς όφελος των μαθητών μας»

Ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης Κ. Μακεδονίας Αλέξανδρος Κόπτσης σε δηλώσεις του την πρώτη ημέρα έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς ανέφερε πως τα βιβλία και οι εκπαιδευτικοί είναι στη θέση τους. «Είμαστε σε ετοιμότητα ώστε όπου υπάρχουν προβλήματα να τα λύνουμε. Σήμερα 30.000 εκπαιδευτικοί, με 240.000 μαθητές είναι μέσα στα 2.500 σχολεία μας. Αφού λήξουν τα διαδικαστικά των ημερών αλλάζουμε το σχολείο. Θέλουμε ένα σχολείο ψηφιακό, ανοιχτό στην κοινωνία, με καινοτομίες και αυτό θα επιδιώξουμε». Ερωτώμενος για τα ολιγομελή και τη μη έγκριση ορισμένων εξ’ αυτών, με δηλώσεις του στη «ΜτΚ» είπε πως «Συγχωνεύσεις δεν γίνονται στην Κεντρική Μακεδονία. Γίνεται εξορθολογισμός τμημάτων, όσων είναι με μικρό αριθμό μαθητών, κατώτερο από ότι προβλέπει η κείμενη νομοθεσία. Κύριος στόχος είναι όλοι οι μαθητές μας να έχουν τους εκπαιδευτικούς τους, κάθε τάξη τον εκπαιδευτικό της και να μη χάνεται καμία διδακτική ώρα. Όλα τα σχολεία στην Κεντρική Μακεδονία άνοιξαν κανονικά, με τα βιβλία και τους εκπαιδευτικούς στη θέση τους. Όπου παρουσιάζονται προβλήματα ελέγχονται ένα προς ένα και όπου υπάρχουν εφικτές λύσεις με γνώμονα το συμφέρον των μαθητών και της εκπαιδευτικής κοινότητας θα τις εφαρμόζουμε άμεσα».

Πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου»

Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει από τον επόμενο κιόλας μήνα, το πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου» που αφορά στην ανακαίνιση σχολικών εγκαταστάσεων και ανακοινώθηκε από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, στο πλαίσιο της παρουσίας του στη Θεσσαλονίκη, για την 88η ΔΕΘ. «Η ευθύνη για την επισκευή των σχολείων είναι στους δήμους που δυσκολεύονται. Θα δημιουργήσουμε πρόγραμμα με 250 εκατομμύρια και θα προσελκύσουμε και χρήματα από τον ιδιωτικό τομέα. Δε γίνεται σχολεία να έχουν τουαλέτες από τον 19ο αιώνα. Μπορούμε να αλλάξουμε την εικόνα της στέγης στα προβληματικά σχολεία», τόνισε ο πρωθυπουργός στο πλαίσιο της συνέντευξης τύπου που παραχώρησε.

Συνολικά θα διατεθούν 250 εκατομμύρια ευρώ από το Πρόγραμμα Δημόσιων Επενδύσεων, ενώ στην πρώτη διυπουργική σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα, συζητήθηκαν δυνατότητες αύξησης του προϋπολογισμού μέσω δωρεών. Στο πλαίσιο της διυπουργικής σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε με τη συμμετοχή των υπουργών Εσωτερικών, Παιδείας, Υποδομών και Μεταφορών, Επικρατείας, τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών, τον υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο και τον υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ, αποφασίστηκε να καταρτιστεί αναλυτική βάση δεδομένων, όπου εντός του επόμενου μήνα θα καταγραφούν, σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, τα στοιχεία που απαιτούνται για την έναρξη των έργων που προγραμματίζονται για τις αρχές του 2025. Έμφαση αναμένεται να δοθεί στην αναβάθμιση μπάνιων και γηπέδων, αλλά και σε σοβατίσματα λοιπών εγκαταστάσεων. Κύριος φορέας υλοποίησης του προγράμματος θα είναι η ανώνυμη εταιρεία «Κτιριακές Υποδομές» του Ελληνικού Δημοσίου.

Αναφερόμενος στο πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου», ο υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Κυριάκος Πιερρακάκης, σημείωσε πως συνιστά ένα έργο το οποίο κάνει την καθημερινότητα μαθητών και μαθητριών καλύτερη και, κυρίως, ασφαλέστερη. «Ακούμε όλα τα αιτήματα που διατυπώνετε και πρώτοι εμείς το λέμε ξεκάθαρα: τα σχολεία μας πρέπει να έχουν και σύγχρονα εργαλεία και αξιόπιστες υποδομές – και πρέπει να τα αποκτήσουν και τα δύο μαζί, σε όσο το δυνατόν πιο σύντομο χρόνο. Ήδη από τη φετινή χρονιά θα δείτε τις πρώτες παρεμβάσεις».