«Κόκκινες κάρτες» για την Παιδεία

Η «πολιτικοποίηση», η πολυαναμενόμενη «μεγάλη μεταρρύθμιση» και τα άλλα «αγκάθια» στις διαπραγματεύσεις με τους θεσμούς
«Κόκκινες κάρτες» για την Παιδεία
Το υπουργείο παιδείας ανακοίνωσε ένα νέο σύστημα που θα διέπει τις εργασιακές σχέσεις των εργαζομένων στα ιδιωτικά σχολεία αλλά και στα φροντιστήρια
Στην αποπολιτικοποίηση του Δημοσίου «σκαλώνει» η Παιδεία. Τα θέματα που αφορούν τον χώρο της εκπαίδευσης, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες του «Βήματος», έχουν ανέβει ψηλά στις διαπραγματεύσεις των θεσμών με την ελληνική κυβέρνηση. Η αιτιολογία είναι ότι σε αυτό το πεδίο η χώρα μας δεν έχει πετύχει παρά ελάχιστα.

Στο επίκεντρο είναι όχι μόνο τα έξι σημεία που θέτει πλέον ο ΟΟΣΑ για την ελληνική εκπαίδευση, τα οποία μοιάζει απίθανο να μπορούν να ικανοποιηθούν τουλάχιστον τον επόμενο χρόνο, αλλά και οι καταγγελίες για κομματικές επιλογές στον χώρο των στελεχών της εκπαίδευσης, οι οποίες δεν έχουν κοπάσει, από μια κυβέρνηση μάλιστα που υπέγραψε την ανάγκη «αποπολιτικοποίησης» της Παιδείας. Το γεγονός αυτό φαίνεται ότι έχει «ψυχράνει» τις σχέσεις αρμοδίων με τους εκπροσώπους των θεσμών, στις διαπραγματεύσεις με τους οποίους και τα θέματα λειτουργίας της εκπαίδευσης παίρνουν «κόκκινη κάρτα».

Εργασιακά και προσλήψεις
Μέσα σε αυτό το κλίμα το υπουργείο Παιδείας προχωρεί σε δύο κινήσεις που φαίνεται ότι εντείνουν το κλίμα καχυποψίας με την πλευρά των θεσμών.

Από τη μία, ανακοίνωσε στους ενδιαφερομένους ένα νέο σύστημα που θα διέπει τις εργασιακές σχεσεις των εργαζομένων στα ιδιωτικά σχολεία αλλά και στα φροντιστήρια. Σε αυτή τη νομοθετική ρύθμιση μπαίνουν «ρήτρες» μονιμότητας των εκπαιδευτικών στα ιδιωτικά σχολεία, απαγορεύεται η φροντιστηριακή δραστηριότητα στο εσωτερικό τους και περιορίζονται, όπως λένε οι ιδιοκτήτες, οι χρήσεις των χώρων τους για πρόσθετες εκπαιδευτικές δραστηριότητες εκτός ωρολογίου προγράμματος. Με την ίδια σχεδιαζόμενη διάταξη τα φροντιστήρια εξαναγκάζονται να αποκτήσουν «προφίλ» σχολείων, με αναγκαστικές διακοπές το Πάσχα και τα Χριστούγεννα (περίοδος την οποία παραδοσιακά χρησιμοποιούσαν για επιπλέον μαθήματα στους μαθητές τους και επαναλήψεις) και συγκεκριμένες ώρες απασχόλησης των εκπαιδευτικών τους.

Από την άλλη, το υπουργείο προχώρησε σε αίτημα για την πρόσληψη 22.000 εκπαιδευτικών στα σχολεία της χώρας εν όψει του σχεδιασμού για την επόμενη τριετία, καθώς σύμφωνα με στοιχεία έχουν αποχωρήσει αρκετοί με συνταξιοδότηση, ένα θέμα για οποίο κλείστηκαν τρία ραντεβού με τους εκπροσώπους των θεσμών, τα οποία όμως στη συνέχεια ακυρώθηκαν. Το θέμα αυτό είχε θιγεί και επί ηγεσίας του κ. Κωνσταντίνου Αρβανιτόπουλου στην Παιδεία και είχε ζητηθεί από τους εκπροσώπους της τρόικας η πρόσληψη 15.000, αλλά οι συζητήσεις αυτές δεν είχαν φτάσει πουθενά καθώς τα μέλη του ΔΝΤ είχαν αντιπροτείνει τότε συγχωνεύσεις σχολείων και αύξηση του ωραρίου των εκπαιδευτικών...

Το θέμα του αιτήματος πρόσληψης των 22.000 εκπαιδευτικών θα αποτελέσει σύντομα αντικείμενο συζήτησης και στη Βουλή καθώς ο συντονιστής των θεμάτων Παιδείας και Πολιτισμού της ΝΔ κ. Θεόδωρος Φορτσάκης έχει ζητήσει τη μελέτη, το σχετικό χρονοδιάγραμμα και την αναλυτική πρόταση του υπουργείου Παιδείας για το σύστημα διορισμών στην εκπαίδευση. «Οι κινήσεις του υπουργείου Παιδείας έχουν τοποθετήσει "βόμβες" στα θεμέλια του διαλόγου που έχει εξαγγείλει και ο οποίος γίνεται με τη μορφή παράλληλων μονολόγων» λέει ο κ. Φορτσάκης μιλώντας στο «Βήμα». «Για άλλη μία φορά στο θέμα της ιδιωτικής εκπαίδευσης φέρνουν διατάξεις που δεν συζητήθηκαν στον διάλογο δυναμιτίζοντας την όποια προσπάθεια συναίνεσης» συμπληρώνει.

«Εργαλειοθήκη» ΟΟΣΑ
Η κυβέρνηση πάντως έχει επιτύχει μια πρώτη συμφωνία με τους εκπροσώπους του ΟΟΣΑ για τη σύνταξη μιας νέας έκθεσης για την Παιδεία μέσα στους επόμενους μήνες η οποία θα επικαιροποιεί τα συμπεράσματα εκείνης του 2011.
Εξι όμως είναι τα σημεία που ο ΟΟΣΑ θεωρεί αδιαπραγμάτευτα για την ελληνική εκπαίδευση και θα αποτελέσουν την «εργαλειοθήκη» του για το θέμα:
  • Ενιαίος προϋπολογισμός για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.
  • Διοικητική αυτονομία των εκπαιδευτικών μονάδων.
  • Ενιαίος χώρος πανεπιστημίων και έρευνας (ερευνητικών κέντρων).
  • Ολοήμερο σχολείο (εδώ υπάρχει η προσθήκη του διετούς νηπιαγωγείου που έχει ήδη αποφασίσει η ελληνική πλευρά).
  • Σύγχρονο σύστημα εκπαίδευσης του διευθυντικού προσωπικού των σχολείων.
  • Συγκρότηση Παρατηρητηρίου που θα ελέγχει την πορεία όλων αυτών των μεταρρυθμίσεων.
Το «μεγάλο» αγκάθι
Σε κάθε περίπτωση οι θεσμοί περιμένουν μια μεγάλη μεταρρύθμιση στον χώρο της Παιδείας και αυτή σίγουρα δεν έχει να κάνει με την επαναφορά των φοιτητών στα εκλεκτορικά σώματα των πανεπιστημίων, την εκλογή των πρυτάνεων και την αποδυνάμωση των Συμβουλίων των ΑΕΙ, την κάλπη στα σχολεία για την εκλογή των διευθυντικών στελεχών ή τον επιχειρούμενο έλεγχο των απολύσεων στην ιδιωτική εκπαίδευση.

Μέσα σε όλα αυτά, σε «αγκάθια» αναδεικνύονται το νέο σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, που φαίνεται ότι δεν αποτελεί προτεραιότητα για το υπουργείο Παιδείας, και η περίφημη «Αθηνά 2» με τη νέα συγχώνευση πανεπιστημιακών και τεχνολογικών τμημάτων και τελικά τη μείωση εισακτέων στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα.


Επιστροφή νόμου Μπαλτά
Νέα κόντρα με παλιά «υλικά» στην ιδιωτική εκπαίδευση

Συζήτηση έχει ήδη ξεκινήσει, την οποία είναι απίθανο να μην παρακολουθήσουν και οι θεσμοί, με αφορμή σχετική νομοθετική ρύθμιση που σχεδιάζεται από το υπουργείο Παιδείας για τα ιδιωτικά σχολεία και τα φροντιστήρια. Πρόκειται για διάταξη που είχε ενταχθεί στο προηγούμενο νομοσχέδιο Μπαλτά για την Παιδεία το οποίο ποτέ δεν εισήχθη στην Ολομέλεια της Βουλής λόγω εξαγγελίας εκλογών το περασμένο καλοκαίρι.

Πυρήνας αυτού του σχεδίου είναι η αδυναμία απομάκρυνσης εκπαιδευτικών από ιδιωτικό σχολείο. Προβλέπεται ότι θα μπορεί να λύεται η σχέση εργασίας μετά την πρώτη διετία της πρόσληψής τους. Στην εξαετία μπορεί να απομακρυνθεί μόνο το ένα τρίτο των εκπαιδευτικών ενός σχολείου. Μετά την εξαετία η απομάκρυνση επιτρέπεται μόνο με την αιτιολογία της «διατάραξης σχολικού κλίματος» και μόνο με την έγκριση του τριμελούς συμβουλίου (εκπρόσωπος ιδιοκτητών σχολείων, εκπρόσωπος συνδικαλιστών εκπαιδευτικών και ένα μέλος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής - ΙΕΠ). Για να εξετάσει το αίτημα προβλέπεται απαρτία και των τριών μερών. Αυτό πρακτικά δημιουργεί πρόβλημα καθώς ο εκπρόσωπος των εκπαιδευτικών μπορεί να απουσιάζει εσκεμμένα και να μη συζητείται καν η απόλυση ενός συναδέλφου του.

Και τα φροντιστήρια μπαίνουν σε «κοστούμι» σχολείων με αναγκαστικές διακοπές και συγκεκριμένες ώρες απασχόλησης των εκπαιδευτικών. Ειδικότερα, όπως αναφέρεται, θα είναι κλειστά για τις ημέρες από 24 Δεκεμβρίου ως 2 Ιανουαρίου, τα Θεοφάνια, την Καθαρή Δευτέρα, από Μεγάλη Πέμπτη ως και Τρίτη του Πάσχα, των Τριών Ιεραρχών, του Αγίου Πνεύματος, τον Δεκαπενταύγουστο, τις Κυριακές και τις αργίες κ.τ.λ.

Οι διατάξεις αυτές, αν ψηφισθούν, όπως λένε οι εκπρόσωποι των φροντιστών στην Ελλάδα, είναι πιθανόν να οδηγήσουν στο κλείσιμο πολλών φροντιστηρίων και στην αύξηση των «ιδιαίτερων» μαθημάτων. Σημειώνουν ότι ήδη είναι αρκετά χαμηλές οι τιμές στα «ιδιαίτερα» από αποφοίτους σχολών.