...παίρνουν δάσκαλοι και καθηγητές...
Νέα «κόντρα» ανοίγουν οι εκπαιδευτικοί με το υπουργείο Παιδείας, αυτή τη φορά για την εφαρμογή του νόμου, που αφορά στην αξιολόγηση της σχολικής μονάδας. Τα συνδικαλιστικά όργανα των εκπαιδευτικών, αποφάσισαν να κηρύξουν απεργία-αποχή, από τις σχετικές διαδικασίες και... καλούν τους δασκάλους και τους καθηγητές ν΄ απέχουν από την αξιολόγηση ενώ ετοιμάζονται και για δικαστικές προσφυγές.
Από την άλλη πλευρά, το υπουργείο Παιδείας, τους προειδοποιεί ότι η
συμμετοχή στις διαδικασίες αξιολόγησης αποτελεί εκπλήρωση υπαλληλικού καθήκοντος και καθιστά σαφές ότι "σε περίπτωση μη συμμόρφωσης ενεργοποιούνται οι προβλεπόμενες από το νόμο διαδικασίες».
Οι εκπαιδευτικοί εμφανίζονται αποφασισμένοι να τραβήξουν την υπόθεση αυτή στα άκρα, ενώ τα συνδικαλιστικά τους σωματεία υπογραμμίζουν ότι έχουν τηρήσει όλες τις προβλεπόµενες νοµικές διαδικασίες, που εξασφαλίζουν την νοµιµότητα της απεργίας- αποχής, καταθέτοντας σχετικό εξώδικο, µέσω νοµικού, στην Προεδρία της Κυβέρνησης και στα υπουργεία Παιδείας, Εσωτερικών και Οικονοµικών.
Η θέση του υπουργείου Παιδείας
Από την πλευρά του, το υπουργείο Παιδείας, με σχετικό έγγραφο το οποίο υπογράφει ο Γενικός Γραμματέας κ. Αλέξανδρος Κόπτσης, υπογραμμίζει ότι "η αξιολόγηση (εκπαιδευτικού έργου σχολικής μονάδας και εκπαιδευτικών) αποτελεί μια διαδικασία εκπαιδευτικής ανατροφοδότησης προς το συμφέρον πρωτίστως των εκπαιδευτικών, των μαθητών/τριων, της εκπαιδευτικής κοινότητας και του κοινωνικού συνόλου, εν γένει.
Και τούτο διότι η συμμετοχή στην ως άνω διαδικασία στοχεύει στην αναβάθμιση του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου και έχει βελτιωτικό χαρακτήρα». Κατόπιν αυτών το υπουργείο Παιδείας, καθιστά σαφές ότι «η συμμετοχή στις διαδικασίες αξιολόγησης αποτελεί εκπλήρωση υπαλληλικού καθήκοντος και υποχρέωση, η οποία απορρέει από τους με αριθμό 4692/2020 (Α’ 111) και 4823/2021 (Α’ 136) νόμους. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης ενεργοποιούνται οι προβλεπόμενες από το νόμο διαδικασίες».
Η θέση των εκπαιδευτικών
Οι εκπαιδευτικοί μέσω των νομικών συμβούλων τους επισημαίνουν ότι η απόφαση για αποχή-απεργία από την αξιολόγηση είναι απολύτως νόμιμη και συνταγματικά κατοχυρωμένη. Όπως υπογραμμίζουν τα συνδικαλιστικά τους σωματεία (ΟΛΜΕ-ΔΟΕ) κοινό χαρακτηριστικό όλων “αυτών των ψευδεπίγραφων, αντιεκπαιδευτικών νομοθετημάτων είναι η συνέχεια αντίστοιχων προσπαθειών όλων των προηγούμενων κυβερνήσεων, για την επιβολή της αντιδραστικής αξιολόγησης”.
Ανακοίνωση δασκάλων
Η Διδασκαλική Ομοσπονδία σε ανακοίνωσή της υπογραμμίζει ότι: «Σήμερα, στην κορύφωση του 4ου κύματος της πανδημίας, με εκπαιδευτικούς και μαθητές να διακατέχονται από την αγωνία για την ίδια τους τη ζωή, σε σχολεία που άνοιξαν δίχως τη λήψη ουσιαστικών μέτρων προστασίας της, η πολιτική ηγεσία του Υ.ΠΑΙ.Θ., με τη νέα υπουργική απόφαση, προβαίνει σε μια ακόμη απαράδεκτη και εχθρική ενέργεια, στο πλαίσιο εφαρμογής της σκληρής αντιλαϊκής πολιτικής της, ενάντια στους χιλιάδες εκπαιδευτικούς, που έχουν κρατήσει όρθιο το δημόσιο σχολείο κάτω από ιδιαίτερα αντίξοες συνθήκες, τα τελευταία χρόνια και που δίνουν εδώ και μήνες τη μάχη για τη στήριξη των μαθητών μέσα στην πανδημία χωρίς καμία ουσιαστική στήριξη από την πλευρά της.
Η πολιτική αυτή, της απαξίωσης του κράτους προς τη δημόσια εκπαίδευση, έχει αποτύχει διεθνώς όπου εφαρμόστηκε, έρχεται σε αντίθεση με τις παιδαγωγικές έρευνες και τις θέσεις του κλάδου και επομένως απορρίπτεται. Το περιεχόμενο και της νέας Υ.Α. είναι αποκαλυπτικό για τις πραγματικές στοχεύσεις της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας.
Η χρήση και μόνο του όρου «εξωτερική αξιολόγηση» δίνει τον τόνο της μετάθεσης του έργου έξω από το πλαίσιο της σχολικής μονάδας. Το ίδιο και οι ποικίλες δημόσιες αναρτήσεις σε ιστοσελίδες και ηλεκτρονικές εφαρμογές που θα οδηγήσουν στον ανταγωνισμό και την κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων και στη συνέχεια των εκπαιδευτικών και των μαθητών με καταστροφικά αποτελέσματα για τη μαθησιακή διαδικασία. Ο Σύμβουλος Εκπαίδευσης Παιδαγωγικής Ευθύνης αναλαμβάνει ρόλο εξωτερικού αξιολογητή της σχολικής μονάδας με «όπλο του» μια δεκάβαθμη κλίμακα αξιολόγησης-κατηγοριοποίησης.
Μέσα σε ένα κλίμα αυταρχισμού, ελέγχου, απαξίωσης των εκπαιδευτικών και του ρόλου των Συλλόγων Διδασκόντων, που καλείται να «υποτάσσεται» στα κελεύσματα και τις αποφάσεις της Διεύθυνσης, το οποίο εδραιώνεται και με τις διατάξεις του πρόσφατα ψηφισμένου νόμου 4823/21, που θεσμοθετεί και την ατομική αξιολόγηση, ενοχοποιούνται οι εκπαιδευτικοί και τα σχολεία, οι ίδιοι οι μαθητές και οι οικογένειές τους, για ό,τι δεν πάει καλά στην εκπαιδευτική διαδικασία ενώ από την άλλη στόχος είναι να αθωωθούν οι αντιεκπαιδευτικές – αντιλαϊκές πολιτικές της κυβέρνησης. Η ποσοτικοποίηση, τέλος, της αξιολογικής διαδικασίας (βαθμολογικές κλίμακες) πολύ εύκολα εργαλειοποιείται στο πλαίσιο μιας διαδικασίας κατηγοριοποίησης των σχολικών μονάδων των εκπαιδευτικών με βάση τους γενικότερους σχεδιασμούς της κυβέρνησης (σύνδεση με χρηματοδότηση, επιλογή σχολικής μονάδας από τους γονείς η οποία θα δημιουργήσει ταξικούς διαχωρισμούς, μεταφορά, αρχικά, δομών του δημόσιου σχολείου στην τοπική αυτοδιοίκηση κλπ.).
Η επίθεση εκφοβισμού και καλλιέργειας κλίματος τρόμου για πειθαρχικές ποινές (άρθρο 56, Ν.4823/21) που εξαπέλυσε η πολιτική ηγεσία του Υ.ΠΑΙ.Θ. μέσα από τις τηλεδιασκέψεις με τους Διευθυντές/ντριες -προϊσταμένους/ες των σχολικών μονάδων της χώρας είναι νομικά αβάσιμη και δεν μπορεί να κάμψει τη βούληση των εκπαιδευτικών να υπερασπιστούν το δημόσιο σχολείο, τη δημοκρατία στα σχολεία και τη συλλογική δράση»...