Εξαιρετικά δυσμενείς εργασιακές συνθήκες και κρατική αδιαφορία ● Η Ομοσπονδία Συνδικάτων Μεταφορών Ελλάδος περιγράφει αναλυτικά την κατάσταση στην κατεύθυνση της πρόληψης ατυχημάτων.
Tο δυστύχημα στα Τέμπη έφερε στο προσκήνιο το ζήτημα της ασφάλειας των μεταφορών, με τους εργαζομένους στον ευαίσθητο τομέα των σχολικών μεταφορών να κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου περιγράφοντας εξαιρετικά δυσμενείς εργασιακές συνθήκες και κρατική αδιαφορία.
Προ ημερών, η Ομοσπονδία Συνδικάτων Μεταφορών Ελλάδος (ΟΣΜΕ) απέστειλε καταγγελία στα υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών, Εργασίας και Προστασίας του Πολίτη με κοινοποίηση στην Εισαγγελία Αθηνών, όπου περιγράφει αναλυτικά την κατάσταση στις μεταφορές μαθητών στην κατεύθυνση της πρόληψης ατυχημάτων.
Ο πρόεδρος της ΟΣΜΕ Θεμιστοκλής Αμπλάς λέει στην «Εφ.Συν.» ότι καθημερινά σε όλη την Ελλάδα μετακινούνται περίπου 6.000 μαθητές και 3.000 οδηγοί με σχολικά λεωφορεία ιδιωτικών σχολείων, παμπάλαια οχήματα, ακόμη και μικρά βανάκια που δεν πληρούν βασικές προδιαγραφές ασφαλείας, ενώ κακοπληρωμένοι οδηγοί και συνοδοί εργάζονται σε ένα ασφυκτικό πλαίσιο χωρίς βασικές παροχές, υπό τον φόβο της απόλυσης.
Τα βασικότερα ζητήματα που εντοπίζει η Ομοσπονδία είναι:
- Οι οδηγοί και οι συνοδοί υποχρεώνονται να παράσχουν μειωμένο ωράριο εργασίας διακεκομμένα (οι μόνες ειδικότητες μαζί με τους καθηγητές σε φροντιστήρια και κέντρα ξένων γλωσσών). Δεσμεύονται για 10-13 ώρες την ημέρα, αλλά πληρώνονται για μόλις 3-5. Το ωράριο μπορεί να ξεκινάει στις 5.45 π.μ. με παράδοση μαθητών στις 8.30 π.μ. ή στις 10.30 για παιδικούς και βρεφονηπιακούς σταθμούς και μετά ξανά στη 1.30 μ.μ. έως τις 3.30 μ.μ. ή στις 5.30 μ.μ. ώς τις 7.30 για απογευματινά τμήματα.
«Κατά τη διάρκεια της διακοπής, αναγκάζονται από τους σχολάρχες να κάνουν άλλες εργασίες, όπως να μεταφέρουν τα παιδιά σε εκπαιδευτικές εκδρομές, να επιστρέψουν κάποιο παιδί σπίτι σε περίπτωση ασθένειας ή να πάνε το όχημα στο ΚΤΕΟ. Αυτές οι ώρες είναι αδήλωτες και δεν πληρώνονται», σημειώνει ο κ. Αμπλάς.
«Για 4-6 ώρες εργασίας πληρώνονται 450-650 ευρώ μεικτά, από τα οποία μεγάλο μέρος δίνεται σε κουπόνια ή ticket restaurant, κάτι παράνομο», καταγγέλλει ο Αντώνης Σκούρης, οδηγός σχολικού λεωφορείου με περισσότερα από 20 χρόνια εμπειρία, πρώην αντιπρόεδρος του Συνδικάτου Επαγγελματιών Οδηγών Φορτηγών Αυτοκινήτων Ελλάδας (ΣΕΟΦΑΕ).
Η ΟΣΜΕ καταγγέλλει απειλές για χρηματικό πρόστιμο στους εργαζομένους σε περίπτωση ζημιάς, εξαναγκασμό σε παραίτηση πριν από τη λήξη της σχολικής χρονιάς, με αποτέλεσμα να χάνουν το επίδομα ανεργίας, και εργασία με όρους «εσωτερικών κανονισμών» και όχι εργατικής νομοθεσίας. - Με το Γενικό Εγγραφο 51485/4/3/2020, ο ΕΦΚΑ εξαίρεσε ύστερα από δεκαετίες τους οδηγούς σχολικών λεωφορείων από τα βαρέα και ανθυγιεινά ένσημα. «Το υπουργείο Εργασίας δεν γνωρίζει ότι οι οδηγοί σχολικών λεωφορείων είναι μειωμένου ωραρίου στην πλειονότητά τους και δεν μπορούν να συγκεντρώσουν πάνω από 210 ημέρες ασφάλισης τον χρόνο, με αποτέλεσμα να μην πάρουν, ποτέ μα ποτέ, πλήρη σύνταξη και μάλιστα μετά τα 65 έτη τους να μένουν για δύο χρόνια άνεργοι;», ρωτά η ΟΣΜΕ. Για την εξαίρεση έχει γίνει προσφυγή στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών.
- Το τελευταίο διάστημα, αρκετά ιδιωτικά σχολεία, κολέγια ακόμη και παιδικοί σταθμοί μισθώνουν εννιαθέσια ΙΧΕ ενοικίασης, κατηγορίας Μ1, τα γνωστά βανάκια.
«Το έργο της μαθητικής μεταφοράς δεν αποτυπώνεται σε κανένα ΦΕΚ για τέτοιου είδους οχήματα, αφού προορίζονται να εξυπηρετούν αμιγώς τουριστικό έργο, όπως μας επιβεβαίωσαν το υπουργείο Εσωτερικών και η Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής», τονίζει η ΟΣΜΕ. Διευκρινίζει ότι οι οδηγοί των εννιαθέσιων οχημάτων, αν και χρειάζονται τυπικές προϋποθέσεις, όπως πιστοποιητικό υγείας και δίπλωμα Β’ κατηγορίας, δεν έχουν πιστοποιητικό επαγγελματικής ικανότητας και στην περίπτωσή τους δεν ισχύει το ανώτατο ηλικιακό όριο των 65 ετών. «Ενας μη επαγγελματίας οδηγός 70 ετών ή και παραπάνω μπορεί άνετα να μεταφέρει τα παιδιά με ταχύτητες έως και 120 χιλιόμετρα την ώρα», λέει ο κ. Σκούρης. Διευκρινίζει ότι τα οχήματα δεν φέρουν ταχογράφο ώστε να ελέγχονται ταχύτητα, απόσταση, χρόνος οδήγησης και ανάπαυσης των οδηγών ούτε τον απαραίτητο εξοπλισμό ασφαλείας (φαρμακείο, πυροσβεστήρες, τάκους, σφυράκια) ούτε κατάλληλη σήμανση. - Ως οδηγοί σχολικών λεωφορείων απασχολούνται παράνομα ενεργοί εργαζόμενοι από ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ, από ΟΤΑ, ΟΣΥ, ΗΣΑΠ, ΣΤΑΣΥ, Πυροσβεστική, Αστυνομία και Πολιτική Προστασία, ακόμη και συνταξιούχοι που εισπράττουν το 100% της σύνταξης.
- Η ποιότητα του στόλου παρουσιάζει σε μεγάλο ποσοστό τεχνικές και μηχανολογικές ελλείψεις: προβληματικές αναρτήσεις, φθαρμένα ελαστικά, ασυντήρητο σύστημα πέδησης, έλλειψη air condition και ευθυγράμμισης, ενώ ο έλεγχος στο ΚΤΕΟ δεν περιλαμβάνει την καμπίνα για έλεγχο σε καθίσματα, ζώνες ασφαλείας ή ζημιές στο αμάξωμα. Χωρίς υπερβολή, τα οχήματα πάνε για σέρβις μόνο όταν μείνουν στον δρόμο. Ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων και Δικύκλων σημειώνει ότι δεν προάγει την ασφαλή μετακίνηση το προβλεπόμενο όριο ηλικίας των σχολικών ώς 27 έτη, που στην πράξη φτάνουν τα 35-40 έτη, καθώς ο χρόνος μετρά από την πρώτη κυκλοφορία των οχημάτων στην Ελλάδα, «όταν σχεδόν όλα εισάγονται μεταχειρισμένα, ήδη 10-15 ετών».
Οι συνεχείς διαμαρτυρίες των οδηγών, όχι μόνο δεν εισακούονται, αλλά πολλές φορές επιφέρουν απόλυση. «Η πολιτεία πρέπει επιτέλους να στρέψει τη μέγιστη προσοχή της στο σοβαρό ζήτημα της μεταφοράς των μαθητών. Με τους ελεγκτικούς μηχανισμούς που διαθέτει θα πρέπει να αποτρέψει αυτά τα φαινόμενα προκειμένου να εξασφαλίσει την ασφάλεια των σχολικών μεταφορών και να ενεργήσει στην κατεύθυνση της επίλυσης όλων των εργασιακών ζητημάτων», σημειώνει ο κ. Αμπλάς. «Δυστυχώς η μαθητική μεταφορά βρίσκεται στο έλεος του κάθε σχολάρχη», προσθέτει ο κ. Σκούρης.