Το ερώτημα που πρέπει να απαντηθεί είναι πόσες δεξιότητες έχουν για τη διοίκηση ενός σχολείου οι εκπαιδευτικοί που θα επιλεγούν

Συγκλονισμένη είναι η κοινότητα των Σερρών για τον θάνατο του 11χρονου Βασίλη. Οι συμμαθητές του, που έζησαν με τρόμο τα γεγονότα, τον αποχαιρετίζουν λυγίζοντας καρδιές. [WWW.THESSTODAY.GR]

Μετά την επιλογή τους για τη θέση και μόνον εάν το επιθυμούν οι ίδιοι, οι διευθυντές των σχολείων αποκτούν τις δεξιότητες που κρίνονται απαραίτητες για τη διοίκηση των σχολείων. Το υπουργείο Παιδείας έχει ξεκινήσει τη διαδικασία επιλογής διευθυντών για τις περίπου 14.000 σχολικές μονάδες των δύο βαθμίδων της χώρας, αλλά το σύστημα επιλογής επικρίνεται και καίριο είναι το ερώτημα πόσες δεξιότητες έχουν για τη διοίκηση ενός σχολείου οι εκπαιδευτικοί που θα επιλεγούν. Δεξιότητες όχι μόνο για το διοικητικό έργο και την οργάνωση του εκπαιδευτικού έργου, αλλά και για την αντιμετώπιση περιστατικών βίας στο σχολείο ή και της συντήρησης των υποδομών του σχολείου. Ερωτήματα που έρχονται στην επικαιρότητα μετά το τραγικό περιστατικό του θανάτου του μαθητή δημοτικού σχολείου στις Σέρρες ύστερα από έκρηξη στο λεβητοστάσιο του κτιρίου.

«Δεν υπάρχει θεσμοθετημένη επιμόρφωση για τα διαφορετικής φύσης θέματα που καλείται ναι αντιμετωπίσει, να αποφασίσει γι’ αυτά, ο διευθυντής του σχολείου. Φυσικά, ο διευθυντής ενός σχολείου δεν φέρει ευθύνη για τα τεχνικά θέματα και τη συντήρηση των υποδομών, που είναι αρμόδιος ο δήμος», παρατηρεί μιλώντας στην «Κ» ο κ. Τηλέμαχος Κουντούρης, πρόεδρος της Πανελλήνιας Επιστημονικής Ενωσης Διευθυντών Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. «Στο ισχύον σύστημα επιλογής διευθυντών σχολείων, με βάση το οποίο θα επιλεγούν και οι επόμενοι, μεγαλύτερη βαρύτητα έχουν τα ακαδημαϊκά προσόντα (πτυχία, επιμόρφωση, πιστοποιημένες γνώσεις, συγγραφικό έργο κ.ά.) και έπονται η προϋπηρεσία και η συνέντευξη του υποψηφίου. «Με αυτό το μείγμα κριτηρίων εκτιμούμε ότι δεν επιλέγεται ο καλύτερος. Η πρότασή μας είναι όλοι οι ενδιαφερόμενοι να φοιτούν σε σχολή στελεχών και μετά την επιτυχή ολοκλήρωση των σπουδών τους να αξιολογηθούν για την απόκτηση πιστοποιητικού παιδαγωγικής και διοικητικής επάρκειας. Κατόπιν να αποκτούν δικαίωμα διεκδίκησης μιας θέσης στελέχους», επισημαίνει ο κ. Κουντούρης.

Μάλιστα, η διαδικασία επιλογής των επόμενων διευθυντών επικρίνεται από τους εκπαιδευτικούς. Και αυτό διότι αποφασίστηκε –με σκοπό να επισπευσθεί η διαδικασία– τα τοπικά συμβούλια επιλογής να αποτελούνται από ένα διευθυντή εκπαίδευσης και τέσσερις εκπαιδευτικούς με κριτήριο τα χρόνια προϋπηρεσίας και χωρίς να αξιολογείται η διοικητική εμπειρία, σε αντίθεση με το άρθρο 37 του νόμου 4823/21, που ορίζει τη συμμετοχή στα περιφερειακά συμβούλια επιλογής μέλους του ΑΣΕΠ και πανεπιστημιακών, και δύο στελεχών της διοικητικής, εκπαιδευτικής πυραμίδας. Αυτό δεν αποκλείεται να οδηγήσει σε νομικές ενστάσεις επί της διαδικασίας.