Νέα αγωγή Κεραμέως κατά της ΔΟΕ μετά την κήρυξη απεργίας-αποχής της Ομοσπονδίας ● Με το ζόρι η υπ. Παιδείας θέλει να εφαρμόσει τους ενδοσχολικούς συντονιστές και τους παιδαγωγικούς συμβούλους-μέντορες καθιερώνοντας μια αυστηρή ιεραρχία όπου ο «απόλυτος άρχοντας» είναι ο διευθυντής της σχολικής μονάδας.

Tην πέμπτη στη σειρά αγωγή μέσα σε διάστημα λίγων μηνών κατέθεσε χθες η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, αυτή τη φορά κατά της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας (ΔΟΕ), επιχειρώντας ξανά να ανατρέψει απόφαση συνδικαλιστικού οργάνου και ζητώντας την εφαρμογή των διατάξεων του νόμου για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών (ν. 4823/2021) που αφορούν τους ενδοσχολικούς συντονιστές και τους παιδαγωγικούς συμβούλους-μέντορες.

Η κατεπείγουσα αγωγή, για την οποία η ΔΟΕ ενημερώθηκε μόλις χθες στις 11.30 π.μ., ενώ η εκδίκασή της στο Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών ορίστηκε για τη μία το μεσημέρι (!), ήρθε μετά τη σχετική κήρυξη απεργίας-αποχής της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας. Η ΔΟΕ ζήτησε και έλαβε αναβολή, με την ημερομηνία εκδίκασης να μετατίθεται για την ερχόμενη Δευτέρα 26/9, στις 13.00. Η Ομοσπονδία κινείται στην κατεύθυνση πραγματοποίησης κινητοποίησης έξω από το δικαστήριο, προκηρύσσοντας τρίωρες στάσεις εργασίας για τις τρεις τελευταίες ώρες του πρωινού ωραρίου και αντίστοιχα τις τρεις πρώτες ώρες του απογευματινού ωραρίου για τα σχολεία της Αττικής.

Από την πρώτη στιγμή που το νομοσχέδιο μπήκε σε δημόσια διαβούλευση, οι εκπαιδευτικοί αντέδρασαν έντονα, κρίνοντας ότι οι «καινοτομίες» που παρουσίαζε δεν είχαν κανέναν άλλο σκοπό παρά να εξαφανίσουν κάθε ατομική πρωτοβουλία, να προωθήσουν την «αυθεντία» των διευθυντικών στελεχών μέσω της καθιέρωσης μιας αυστηρής ιεραρχίας και να εξαναγκάσουν άπαντες σε συμμετοχή στην -προβληματική έως και εκδικητική- αξιολόγηση.

Αναφορικά με τους παιδαγωγικούς συμβούλους-μέντορες, τους οποίους το υπουργείο επιχειρεί να παρουσιάσει ως εμπνευστές που θα υποστηρίξουν και θα καθοδηγήσουν τους νεοδιοριζόμενους εκπαιδευτικούς, η κριτική λέει ότι από τη στιγμή που αυτοί θα επιλέγονται από τον εκάστοτε διευθυντή/ντρια του σχολείου, ουσιαστικά θα λειτουργούν ως ελεγκτές των νέων εκπαιδευτικών, ενισχύοντας και εμπεδώνοντας την απόλυτη εξουσία των διευθυντών.

Εποπτεία

Οι ενδοσχολικοί συντονιστές είναι, σύμφωνα με τα λεγόμενα της υπουργού, «όργανα συντονισμού του εκπαιδευτικού έργου σε επίπεδο σχολικής μονάδας [...] Διοικητικά τελούν υπό την εποπτεία της διεύθυνσης της σχολικής μονάδας [...] Συνεπικουρούν τον/τη διευθυντή/ντρια και τον/την υποδιευθυντή/ντρια της σχολικής μονάδας στο έργο τους, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους». Η ΔΟΕ, αναφερόμενη στους αντίστοιχους συντονιστές εκπαιδευτικού έργου, τους οποίους έχει χαρακτηρίσει «πολιορκητικό κριό» του υπουργείου Παιδείας για την εφαρμογή της αξιολόγησης στα σχολεία, αναμένει να λειτουργήσουν αναλόγως και οι ενδοσχολικοί συντονιστές.

Το κερασάκι στην τούρτα; Οι επιλεγμένοι στις νέες αυτές θέσεις θα πριμοδοτούνται με μόρια, όποτε θελήσουν να συμμετάσχουν σε κρίσεις στελεχών εκπαίδευσης, ενώ στις θέσεις αυτές μπορούν να επιλεγούν μόνο εκπαιδευτικοί που στην αξιολόγηση χαρακτηρίστηκαν «εξαιρετικοί» ή «πολύ καλοί» σε όλα τα επίπεδα.

Με απλά λόγια, οι διευθυντές συγκεντρώνουν υπερεξουσίες, ενώ την ίδια στιγμή δημιουργούνται διαφορετικές κατηγορίες εκπαιδευτικών μέσα στο σχολείο. Αυτή η δομή, σε συνδυασμό με την αξιολόγηση, διαλύει τον συλλογικό τρόπο λειτουργίας του σχολείου και αλλοιώνει την παιδαγωγική διάσταση της εκπαίδευσης. Το μοντέλο που προωθεί το ΥΠΑΙΘ έχει πυλώνα την εξατομίκευση και τον ανταγωνισμό συγκέντρωσης μορίων για την ανέλιξη ή ακόμη και την επιβίωση σε ένα γραφειοκρατικό, εν τέλει, σχολείο.

Η ΔΟΕ στην ανακοίνωσή της με την οποία προκήρυξε απεργία-αποχή ανέφερε χαρακτηριστικά: «Η πρόθεση της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΑΙΘ και συνολικά της κυβέρνησης δεν είναι η ποιοτική αναβάθμιση των σχολείων αλλά η διαμόρφωση ενός ενδοσχολικού δικτύου καθοδήγησης, ελέγχου και εποπτείας, ενός ιεραρχικού θεσμικού πλαισίου ατομικής αξιολόγησης, η υποβάθμιση του συλλόγου διδασκόντων και η ενίσχυση των μονοπρόσωπων οργάνων, η εντατικοποίηση της γραφειοκρατίας, η εμπέδωση κλίματος φόβου, η διαμόρφωση ενός μοντέλου διοικητικής ιεραρχίας πρόθυμων να υλοποιήσουν άκριτα εκπαιδευτικές πολιτικές που βρίσκονται έξω και μακριά από την υπηρέτηση των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών, την υπεράσπιση του δημόσιου χαρακτήρα του σχολείου και τη διασφάλιση των εργασιακών κεκτημένων των εκπαιδευτικών, η μετακύλιση της ευθύνης διαμόρφωσης και λειτουργίας του σχολείου από το κράτος στους εκπαιδευτικούς και η στοχοποίηση του δημόσιου σχολείου έναντι των ιδιωτικών που διαφημίζει η υπουργός Παιδείας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης».

Συνδικαλιστές

Το υπουργείο κατηγορεί τη ΔΟΕ ότι «αποπειράται διαρκώς να ματαιώσει κάθε προσπάθεια βελτίωσης της ποιότητας της εκπαίδευσης» και υποστηρίζει: «Με τη λογική της ήσσονος προσπάθειας, την οπισθοδρομική στάση και την άγνοια των διεθνών πρακτικών, η ΔΟΕ, που πρώτη θα έπρεπε να επιδιώκει τη στήριξη του εκπαιδευτικού και της σχολικής μονάδας με κάθε πρόσφορο μέσο, υπονομεύει τελικά τα ίδια τα συμφέροντα του κλάδου που υποτίθεται ότι εκπροσωπεί».

Μάλιστα η Ν. Κεραμέως με χθεσινή της ανάρτηση στο facebook σχολίασε: «Οι συνδικαλιστικές ηγεσίες έχουν κηρύξει απεργία ενάντια στη βελτιωτική αξιολόγηση, στην αξιολόγηση του εκπαιδευτικού συστήματος PISA, στα πρότυπα σχολεία. Ολες κρίθηκαν από τη Δικαιοσύνη παράνομες. Τώρα προκήρυξαν απεργία και ενάντια στους μέντορες εκπαιδευτικούς, που θεσπίσαμε για να υποστηρίζουν τους νέους εκπαιδευτικούς. Ούτε βήμα πίσω!».

Και οι ΕΛΜΕ στον χορό των κινητοποιήσεων

Την ίδια ώρα, η μία ΕΛΜΕ μετά την άλλη αποφασίζουν να προκηρύξουν απεργία-αποχή για τον ίδιο λόγο. Μέχρι την ώρα που γραφόταν το κείμενο πέντε ΕΛΜΕ της χώρας (ΕΛΜΕ Πειραιά, Ε’ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης, ΕΛΜΕ Ηρακλείου, ΕΛΜΕ Ρεθύμνου και ΕΛΜΕ Σάμου) με σχετικές αποφάσεις των Δ.Σ. τους προχωρούν σε απεργία-αποχή, πιέζοντας εμμέσως την ΟΛΜΕ (Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης) να καλύψει συνδικαλιστικά το σύνολο των εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας προκηρύσσοντας και αυτή απεργία. Προσώρας, η ΟΛΜΕ έχει βγάλει μόνο μια ανακοίνωση με την οποία καλεί το υπουργείο να αποσύρει τις σχετικές αποφάσεις και τους εκπαιδευτικούς να μη διεκδικήσουν αυτές τις θέσεις εθελοντικά «καθώς θεωρούμε απαράδεκτο να παρακινούνται οι συνάδελφοι να καταλαμβάνουν πρόσθετες θέσεις ευθύνης με δεδομένο το ήδη επιβαρυμένο διοικητικό και παιδαγωγικό έργο που ασκούν, μάλιστα χωρίς μείωση ωραρίου και επιμίσθιο».