Μόλις στις 8 Δεκεμβρίου το Υπουργείο Παιδείας δημοσίευσε (σε μη εμφανές σημείο) εκτίμηση αντικτύπου για την τηλεκπαίδευση η οποία αυξάνει τα ερωτηματικά για το σύννομο της διαδικασίας.
Σε όχι ανύποπτη στιγμή αλλά και σε όχι εμφανές σημείο, το Υπουργείο Παιδείας αποφάσισε να δώσει στη δημοσιότητα νέα έκθεση αντικτύπου για τη διαδικασία της τηλεκπαίδευσης. Ολως...τυχαίως αυτό έγινε στις 8 Δεκεμβρίου, μία ημέρα δηλαδή μετά τη συμπλήρωση του τριμήνου που είχε δώσει η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα στο Υπουργείο προς συμμόρφωση σε όσα προβλέπει o GDPR (κανονισμός περί προσωπικών δεδομένων).
ADVERTISING
Επίσης, η δημοσίευση έγινε με άκρως μυστικοπαθή τρόπο, όσο παράδοξο και αν ακούγεται αυτό. Η εκτίμηση αντικτύπου, έκτασης 57 σελίδων που εκπονήθηκε από το Εργαστήριο Νομικής Πληροφορικής της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ, δεν μπορεί να βρεθεί ούτε στα δελτία τύπου ούτε στις ανακοινώσεις ούτε στα κύρια θέμα του site του Υπουργείου Παιδείας. Το γιατί ας το απαντήσει το Υπουργείο, λογικά θα είχε τους λόγους του.
Ας πάμε όμως στην ουσία. Πολλά από όσα αναγράφονται στην εν λόγω εκτίμηση αντικτύπου όχι μόνο δεν ενισχύουν την επιχειρηματολογία του Υπουργείου ότι ενήργησε απολύτως σύννομα στο θέμα της τηλεκπαίδευσης αλλά αντίθετα αυξάνουν τα μεγάλα και σημαντικά ερωτηματικά στα οποία πρέπει να πάρει θέση, εκτός από το Υπουργείο, και η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα. Αλλωστε, λόγω της γνωμάτευσης της Αρχής το Υπουργείο προχώρησε στην ανάθεση νέας εκτίμησης αντικτύπου, αλλιώς δεν θα είχε κανένα κίνητρο να το κάνει.
Σταχυολογούμε μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα:
Μόλις στη σελίδα 6, υπάρχει ο ισχυρισμός ότι η πρώτη εκτίμηση αντικτύπου κατατέθηκε σην Αρχή στις 15 Μαϊού. Η Αρχή όμως έχει διαψεύσει αυτόν τον ισχυρισμό. Και προφορικά αλλά φυσικά και γραπά, στη γνωμοδότησή της 7ης Σεπτεμβρίου.
Και πάλι στη σελίδα 6, γίνεται λόγος για τη σύμβαση της Cisco-Υπουργείου η οποία έχει υπογραφεί στις 13 Μαρτίου. Ποια σύμβαση; Την έχει δει ο συντάκτης της εκτίμησης; Η σύμβαση έχει ζητηθεί πολλάκις από τα κόμματα της αντιπολίτευσης στη Βουλή και δεν έχει κατατεθεί ποτέ. Η Νίκη Κεραμέως αντίθετα επιμένει στην αντιθεσμική συμπεριφορά που συμπυκνώνεται στη φράση "ελάτε να δείτε τη σύμβαση στο γραφείο μου".
Στη σελίδα 28 υπάρχει λαβράκι. Ο συντάκτης αναφέρει ότι υπάρχουν δύο συμβάσεις δωρεάς (!) αλλά και μία τροποποίηση της δεύτερης (!) η οποία μάλιστα έγινε στις 4 Δεκεμβρίου. Εξαιρετικά. Αν, τελικώς, αποφασίσουν τα κόμματα να επισκεφθούν την κα Κεραμέως στο γραφείο της και ζητήσουν να δουν τη σύμβαση, ποια ακριβώς σύμβαση θα δουν; Την πρώτη, τη δεύτερη ή την τροποποιημένη της 4ης Δεκεμβρίου; Και ποια, τέλος πάντων, από αυτές τις συμβάσεις αναρτήθηκε στη Διαύγεια όπως ο νόμος ρητά προβλέπει; Απάντηση: Καμία (μέχρι στιγμής τουλάχιστον).
Στη σελ 53, τέλος, διαβάζουμε ότι στη συνάντηση που έγινε στο Υπουργείο στις 13 Ιουλίου αλλά και στην ακρόαση στην Αρχή στις 14 του ίδιου μήνα ολοκληρώθηκε η διαβούλευση και πάρθηκε η γνώμη των υποκειμένων. Αυτό δηλαδή που δεν έγινε από την αρχή της διαδικασίας, έγινε μόλις σε δύο ημέρες το καλοκαίρι. Και μία ακρόαση και μία συνάντηση στο Υπουργείο "βαπτίζονται" διαβούλευση. Εχουν χάσει οι λέξεις το νόημά τους; Καθόλου, η Αρχή έχει απορρίψει τους συγκρεκριμένους ισχυρισμούς. Ρητά και κατηγορηματικά.
Συμπέρασμα: Η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα στην οποία εστάλλει η συγκεκριμένη εκτίμηση αντικτύπου έχει καθήκον να δημοσιεύσει την τελική απόφασή της για την τηλεκπαίδευση. Θα έπρεπε ήδη να το έχει κάνει με βάση την προθεσμία που η ίδια έδωσε και η οποία έχει λήξει από τη Δευτέρα. Η νέα εκτίμηση αντικτύπου δεν καταλαγιάζει τις ανησυχίες. Αντιθέτως, φέρνει το Υπουργείο Παιδείας σε ακόμη πιο δύσκολη θέση.