Εκτύπωση

Ινστιτούτο Παιδαγωγικών Ερευνών και Μελετών της Δ.Ο.Ε.

Να σταματήσει  το ΙΠΕΜ/ΔΟΕ να είναι χώρος βολέματος ημετέρων,  συνδιαλλαγής και αδράνειας

          Τα Προοδευτικά Ρεύματα Εκπαιδευτικών του Συλλόγου «Αλ. Δελμούζος» με αφορμή την συγκρότηση του νέου Δ.Σ. του ΙΠΕΜ/ΔΟΕ, καταθέτουν την έντονη αντίθεσή τους και τους προβληματισμούς τους στον τρόπο λειτουργίας του ινστιτούτου.

Ενώ το ΙΠΕΜ-ΔΟΕ συστήθηκε τον Οκτώβρη του 1997 και μετρά περίπου 19 χρόνια λειτουργίας, η παρέμβασή του και η συνεισφορά του στον εκπαιδευτικό είναι μηδαμινή και αμφιλεγόμενη. Με μια απλή επίσκεψη  άλλωστε στην ιστοσελίδα του εύκολα μπορεί κάποιος να το διαπιστώσει από τις αναρτήσεις του.

        Μια «εταιρεία-ινστιτούτο», που διοικείται από 7μελές Διοικητικό Συμβούλιο με  διετή (2ετή) θητεία με απαλλαγή των αποσπασμένων εκπαιδευτικών από τα εκπαιδευτικά τους καθήκοντα, θα περίμενε κάποιος να έχει αν μη τι άλλο μεγαλύτερη ενασχόληση με τα προβλήματα της εκπαίδευσης και των εκπαιδευτικών, δικαιολογώντας και την απόσπασή τους εκεί. Τα  πρόβλημα βέβαια της μη λειτουργίας του δεν είναι θέμα προσώπων αλλά νοοτροπίας και συνδιαλλαγής από την πλευρά της ίδιας της ΔΟΕ, αφού όλες οι επιλογές γίνονται με κομματικά και μόνο κριτήρια.

            Εκείνο όμως που προκαλεί κατάπληξη και αγανάκτηση για τον εκπαιδευτικό της πράξης που αγωνίστηκε ενάντια στην αξιολόγηση και την επιχειρούμενη μέσω αυτής χειραγώγηση του εκπαιδευτικού, είναι η τοποθέτηση στη θέση του νέου Προέδρου του ΙΠΕΜ, εκπαιδευτικού, ο οποίος διατέλεσε Διευθυντής Ειδικής Αγωγής επί κυβέρνησης Σαμαρά-Βενιζέλου  και επί υπουργίας Αρβανιτόπουλου, θέση καθαρά διοικητική-κυβερνητική, μέχρι που  “παύτηκε” από τον πρώην υπουργό Παιδείας Αρ. Μπαλτά. Δεν θα αναλύσουμε περισσότερο το θέμα απλά θέλουμε να θυμίσουμε τη διακυβέρνηση Αρβανιτόπουλου (αξιολόγηση, συγχώνευση και κατάργηση σχολικών μονάδων, απολύσεις εκπαιδευτικών κτλ.) και τον καθοριστικό ρόλο που έπαιξε το ΙΕΠ στην προσπάθεια επιβολής της αξιολόγησης, μέσα από προγράμματα του ΕΣΠΑ.        Αναρωτιόμαστε όμως:

Είναι δυνατόν ένας πρώην υψηλόβαθμος κυβερνητικός υπάλληλος, ένας διορισμένος  γενικός γραμματέας του υπουργείου επί κυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ να ορίζεται πρόεδρος του Ινστιτούτου ενός συνδικάτου;

Γιατί άραγε σιωπούν οι παρατάξεις  που μετέχουν στο ΙΠΕΜ/ΔΟΕ και στη ΔΟΕ;

Οι αυτοαποκαλούμενες  «αριστερές» παρατάξεις του Δ.Σ. της ΔΟΕ, γιατί συναινούν; Κι αν διαφωνούν γιατί δεν το καταγγέλλουν;

Θα δεχθούν να συμμετέχουν στο Δ.Σ. του ΙΠΕΜ με πρόεδρο το συγκεκριμένο πρόσωπο;

«Χαριστικές»  αποσπάσεις συνδικαλιστών από τον εκάστοτε υπουργό Παιδείας

Δεν είναι, όμως, μόνο η επιλογή και τοποθέτηση του προέδρου του ΙΠΕΜ/ΔΟΕ που προκαλεί. Εξίσου παράλογο και οξύμωρο είναι το γεγονός ότι όλες οι αποσπάσεις στο ΙΠΕΜ -ΔΟΕ δεν προβλέπονται από κανένα νομικό πλαίσιο και γίνονται χαριστικά από την εκάστοτε πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας. Είναι πράγματι ιλαροτραγικό να βλέπει κανείς σύσσωμη την Ομοσπονδία να «παρακαλεί» τον εκάστοτε υπουργό για τις  αποσπάσεις στο ΙΠΕΜ. Ο ορισμός δηλαδή της συνδιαλλαγής. Και αυτό γίνεται μάλιστα τη στιγμή που υπάρχουν χιλιάδες κενά στα σχολεία και η Δ.Ο.Ε. καταγγέλλει τον υπουργό για αποσπάσεις σε φορείς με… κομματικά κριτήρια! Ιδιαίτερη σημασία έχει ότι η ομοσπονδία εφέτος ζητάει αυτές τις αποσπάσεις στη μέση της σχολικής χρονιάς γνωρίζοντας πόσο δύσκολο είναι να καλυφθούν τα κενά που θα αφήσουν στα σχολειά τους οι αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί. Ο απόλυτος παραλογισμός δηλαδή! Από όλες τις παρατάξεις μόνο το ΠΑΜΕ διαχώρισε τη θέση του τα τελευταία χρόνια και ζήτησε την κατάργηση του ινστιτούτου με αφορμή, όμως, την εκπόνηση από αυτό προγραμμάτων ΕΣΠΑ. Μέχρι τότε και το ΠΑΜΕ αποδεχόταν το «φιλοδώρημα» του εκάστοτε υπουργού Παιδείας. Αντίθετα οι Παρεμβάσεις, ΕΡΑ ( Ανταρσία, ΣΥΡΙΖΑ, ΛΑΕ ) συνεχίζουν να συνδράμουν «το έργο» του Ινστιτούτου αποσπώντας μέλη τους στο ΙΠΕΜ (τι είναι ο πόνος μπρος στα κάλλη) ενώ στους τοπικούς συλλόγους εξαντλούν τα αγωνιστικά τους φρονήματα  με το να καταψηφίζουν ή να καταγγέλλουν οτιδήποτε στην εκπαίδευση έχει σχέση με ΕΣΠΑ. Το ίδιο ισχύει και για την  νεόκοπη στο Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε.  ΕΝΩΤΙΚΗ ΕΚ-ΚΙΝΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ,  η οποία φαίνεται ότι ονειρεύεται να γίνει χαλίφης στη θέση του χαλίφη.

Παραταξιακή πελατεία και συνδικαλιστικά ρουσφέτια   

Το ίδιο απογοητευτική και απαράδεκτη ταυτόχρονα είναι η πρακτική, των παρατάξεων που μετέχουν στο Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε, να χρησιμοποιούν διαχρονικά τη συγκρότησή του Δ.Σ. του ΙΠΕΜ ως «εργαλείο» παροχής εκπαιδευτικών απαλλαγών και παροχών  σε ημέτερους, χωρίς αξιολόγηση των ικανοτήτων τους, των επιστημονικών προσόντων  της δυνατότητας και της διάθεσης προσφοράς τους. Είναι γνωστό σε όλους ότι στο ΙΠΕΜ αποσπώνται εκπαιδευτικοί οι οποίοι δεν έχουν υποχρέωση να παρουσιάζονται στα σχολεία τους για τη διετία αυτή. Αρκετοί συνάδελφοι μάλιστα  έχουν παραμείνει στο Δ.Σ. του ΙΠΕΜ για περισσότερες  διετίες. Θα περίμενε κανείς αυτές οι αποσπάσεις σε ένα « Ινστιτούτο Παιδαγωγικών Ερευνών και Μελετών» να γίνονται με κάποια κριτήρια παιδαγωγικά και επιστημονικά πρώτα απ΄ όλα. Δυστυχώς όμως οι αποσπάσεις αυτές γίνονται με αποφάσεις παρατάξεων για να «εξαργυρώσουν» τη συνδικαλιστική προσφορά  κάποιων στελεχών τους  ή για να «προστατέψουν» κάποια κομματικά ή παραταξιακά στελέχη από την αυτονόητη  επιστροφή τους  στην τάξη και στα διδακτικά τους καθήκοντα μετά από κάποια θητεία τους σε διάφορες θέσεις. Σίγουρα στον μέλλον θα δούμε αποσπασμένους στο ΙΠΕΜ και πρώην βουλευτές που εφαρμόζουν σήμερα  μνημονιακές και αντιεκπαιδευτικές πολιτικές ως βουλευτές.

Είναι τόσο βαθύς ο εθισμός στη συναλλαγή και στο βόλεμα που ούτε τα προσχήματα δεν τηρεί η Ομοσπονδία, αφού δεν εφαρμόζει το καταστατικό του Ινστιτούτου το οποίο προβλέπει πως “ Στο Δ.Σ. του Ινστιτούτου μετέχουν υποχρεωτικά δύο μέλη από το εκάστοτε Διοικητικό Συμβούλιο της Ομοσπονδίας που υποδεικνύονται από αυτό και προέρχονται από τα δύο πρώτα σε ψήφους ψηφοδέλτια εκλογής του, τον Επιστημονικό Διευθυντή πού επιλέγεται με απόφαση του Δ.Σ. της ΔΟΕ και τέσσερις ειδικούς επιστήμονες εκπαιδευτικούς οποιασδήποτε βαθμίδας, που ορίζονται επίσης από το Δ.Σ.”  Εδώ και αρκετά χρόνια δεν έχουμε δει να τηρείται αυτή η πρόβλεψη του καταστατικού με αποτέλεσμα να δημιουργείται η «ανάγκη απόσπασης» δύο επιπλέον εκπαιδευτικών στο Δ.Σ.   του ΙΠΕΜ για να συμπληρωθεί ο αριθμός των επτά. Μάλιστα ούτε κι αυτό είναι αρκετό για την Ομοσπονδία αφού είναι πάγια τακτική της να ζητά την απόσπαση ακόμη και 9 εκπαιδευτικών στο Ινστιτούτο!

Ας δούμε, όμως, ποια είναι η προσφορά του Ινστιτούτου στον εκπαιδευτικό της τάξης;  Τα τελευταία χρόνια πολλά θέματα απασχόλησαν και απασχολούν τον εκπαιδευτικό και την εκπαίδευση (αναλυτικά προγράμματα, βιβλία, νέο σχολείο, σχολεία αναμορφωμένων προγραμμάτων, αξιολόγηση, δίχρονη προσχολική αγωγή, ο ρόλος του νηπιαγωγείου στην εκπαίδευση του παιδιού, οι ξένες γλώσσες στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, ο ρόλος και η λειτουργία του Ολοήμερου Σχολείου κ.ά). Ποια από αυτά ήταν θέματα που επεξεργάστηκε το Ινστιτούτο και έκανε προτάσεις προς την πολιτική ηγεσία ή προς τις Γενικές συνελεύσεις του κλάδου για να γίνουν θέσεις μας; Αν εξαιρέσουμε ένα ερωτηματολόγιο για το Ολοήμερο με τη συνδρομή πανεπιστημιακών, με αμοιβή, και μια πρόταση προς τους συλλόγους για την αξιολόγηση την εποχή της συμπλήρωσης των ερωτηματολογίων από τους συλλόγους διδασκόντων, άνθρακες ο θησαυρός.

Καμιά «έρευνα, μελέτη και επιστημονική τεκμηρίωση εκπαιδευτικών θεμάτων και ζητημάτων γενικώς, κυρίως δε της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, ώστε έτσι επεξεργασμένα να τίθενται στον Κλάδο προς λήψη σχετικών αποφάσεων για την ανάδειξη, την προώθηση, και τη προβολή τους, με στόχο την υλοποίηση των επιστημονικών γι' αυτά πορισμάτων» Καμιά «Ανάληψη πρωτοβουλιών εκμετάλλευσης και αξιοποίησης επιστημονικών πορισμάτων από μελέτες άλλων αντίστοιχων φορέων του εσωτερικού ή του εξωτερικού για εκπαιδευτικά θέματα». Καμιά «Παρακολούθηση της εξέλιξης των εκπαιδευτικών θεμάτων σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο». Καμιά «Ανάθεση μελετών και ερευνών σε εκπαιδευτικούς με εμπειρία, γνώση και ενδιαφέρον, σε πανεπιστήμια και παιδαγωγικά τμήματα και σε ειδικούς επιστήμονες ερευνητές». Καμιά «Ανάληψη πρωτοβουλιών εκμετάλλευσης και αξιοποίησης επιστημονικών πορισμάτων από μελέτες άλλων αντίστοιχων φορέων του εσωτερικού ή του εξωτερικού για εκπαιδευτικά θέματα». Καμιά «Παρακολούθηση της εξέλιξης των εκπαιδευτικών θεμάτων σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο», όπως προβλέπει το καταστατικό του.

Η «προσφορά του» είναι πολύ μακριά από τις ανάγκες των εκπαιδευτικών της τάξης. Εκείνο που απασχολεί τα μέλη του Δ.Σ. του ΙΠΕΜ  δεν είναι η επιστημονική στήριξη του εκπαιδευτικού της τάξης αλλά   η διαχείριση των κονδυλίων του ΕΣΠΑ.

Προγράμματα ΕΣΠΑ «εν κρυπτώ και παραβύστω»

            Ένα άλλο μεγάλο θέμα-αυτό κι αν είναι- που δεν μπορεί να μείνει στο περιθώριο της κριτικής είναι η εμπλοκή του ΙΠΕΜ/ΔΟΕ σε επιμορφωτικά προγράμματα, με χρηματοδότηση από το πρόγραμμα ΕΣΠΑ  από την Ε.Ε. , σε καθεστώς πλήρους αδιαφάνειας.

Σήμερα, το ΙΠΕΜ  χρηματοδοτείται  από την Ευρωπαϊκή Ένωση και την κυβέρνηση, με πρόσχημα την υλοποίηση διαφόρων προγραμμάτων. Το πρόγραμμα που υλοποιεί σήμερα και φτάνει προς το τέλος του έχει τον τίτλο «Δράσεις ευαισθητοποίησης της εκπαιδευτικής κοινότητας από τους Κοινωνικούς Εταίρους, με αξιοποίηση της εμπειρίας του εκπαιδευτικού στην τάξη , στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς- Διακρατικές συνεργασίες κοινωνικών εταίρων στο χώρο της εκπαίδευσης» έχει  προϋπολογισμό 1.249.527,81ευρώ. (κωδ.MIS370258) και το ίδιο πρόγραμμα με άλλο κωδικό (MIS 370259) έχει προϋπολογισμό 833.018. Συνολικά 2.082.546,35 ευρώ. Η διάρκεια υλοποίησής του είναι 25 μήνες. Μιλάμε δηλαδή για πακτωλό χρημάτων από την Ευρωπαϊκή Ένωση  για την ενσωμάτωση συνδικαλιστών και του συνδικαλιστικού κινήματος. Η επιλογή του συγκεκριμένου προσώπου ως νέου προέδρου του Ινστιτούτου δεν είναι άσχετη με τη διαχείριση των προγραμμάτων αυτών.

Οι δράσεις βέβαια  του συγκεκριμένου προγράμματος δεν έχουν καμιά σχέση με τις ανάγκες και τις απαιτήσεις της εκπαίδευσης και των εκπαιδευτικών. Είναι απορίας άξιο πώς ένα Ινστιτούτο έρευνας μιας συνδικαλιστικής οργάνωσης αναλαμβάνει τη διεκπεραίωση της επιμόρφωσης διοικητικών στελεχών της εκπαίδευσης, έργο που αποτελεί καθήκον της κρατικής διοίκησης και όχι των συνδικαλιστικών οργανώσεων.

Ενδεικτικό της «μυστικότητας» με την οποία εκπονείται όλο αυτό το πρόγραμμα είναι ότι:

Καμιά ανάρτηση-ενημέρωση δεν υπάρχει στην ιστοσελίδα της ΔΟΕ

Κανένα e-mail για το συγκεκριμένο θέμα   από τη Δ.Ο.Ε. προς τα σχολεία της χώρας

Καμιά ανάρτηση στην ιστοσελίδα του ΙΠΕΜ για προϋπολογισμούς και απολογισμούς του προγράμματος,  για τις αμοιβές των εμπλεκομένων.

Σιγή ιχθύος από όλες τις παρατάξεις  που μετέχουν στο Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. ακόμη και από τις αυτοαποκαλούμενες «αριστερές» παρατάξεις που καταγγέλλουν την Ε.Ε. και τα προγράμματα ΕΣΠΑ.

Μόνο από τοπικούς Συλλόγους σε περιοχές που διενεργούνται τα σχετικά προγράμματα υπάρχουν καταγγελίες για τον τρόπο επιλογής όχι μόνο των επιμορφωτών αλλά και των επιμορφωμένων!!!           

Συναδέλφισσες, συνάδελφοι

Τα Προοδευτικά Ρεύματα Εκπαιδευτικών ιδρύθηκαν με στόχο να παλέψουν για να ανατρέψουν τις στρεβλώσεις στη λειτουργία του συνδικαλισμού, όπως ασκείται σήμερα, να σπάσουν τα κομματικά στεγανά και τις σκοτεινές πρακτικές που αναπαράγουν και ενισχύουν προσωπικές στρατηγικές και ατομικά συμφέροντα. Επίσης, για να συνεισφέρουν, στο βαθμό που επιτρέπουν οι δυνάμεις τους, και ο ρόλος τους ως συνδικαλιστική παράταξη, σε μια όσο το δυνατόν καλύτερη παιδεία και εκπαίδευση για τα παιδιά των Ελλήνων και στη βελτίωση των συνθηκών εργασίας για τον Έλληνα εκπαιδευτικό.  Καλούν έστω και τώρα τις συνδικαλιστικές παρατάξεις που συγκροτούν τη ΔΟΕ

Προοδευτικά  Ρεύματα Εκπαιδευτικών

Ανεξάρτητη Δημοκρατική Προοδευτική Παράταξη