ΑΙΤΗΜΑ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ

Προσχολική εκπαίδευση για τα νήπια 4-6 ετών

Η προσχολική ηλικία είναι η σημαντικότερη περίοδος για την απόκτηση κινητικών δεξιοτήτων, τη δημιουργία σταθερού συναισθηματικού υποβάθρου, τη νοητική και γλωσσική ανάπτυξη

Προσχολική εκπαίδευση για τα νήπια 4-6 ετών

Δίχρονη υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση ζητούν οι εκπαιδευτικοί, ενώ στο πλάι τους στέκονται και οι γονείς και κυρίως οι εργαζόμενες μητέρες, που δεν μπορούν να στέλνουν τα παιδιά σε ιδιωτικούς παιδικούς σταθμούς.

Σύμφωνα με όλες τις έρευνες και τις παιδαγωγικές θεωρίες, η προσχολική ηλικία αποτελεί κρίσιμη και ουσιαστική περίοδο για την ολόπλευρη ανάπτυξη του παιδιού. Είναι η σημαντικότερη περίοδος του ανθρώπου για την απόκτηση κινητικών δεξιοτήτων, τη δημιουργία σταθερού συναισθηματικού υποβάθρου, τη νοητική και γλωσσική ανάπτυξη.

Γι' αυτό η προσχολική εκπαίδευση δεν θεωρείται απλώς πρόδρομος του σχολείου, αφού στη συγκεκριμένη περίοδο της ζωής του το παιδί μαθαίνει και αναπτύσσεται σε όλους τους τομείς: φυσικό, κοινωνικό, συναισθηματικό, αισθητικό και νοητικό. Οι εμπειρίες και γνώσεις που αποκτούν τα παιδιά στην προσχολική ηλικία δεν επηρεάζουν μόνο τη μετέπειτα σχολική διαδρομή τους, αλλά ολόκληρη τη ζωή τους.

Σχετικά με την ανάγκη της προσχολικής εκπαίδευσης, η πρόεδρος των αναπληρωτών νηπιαγωγών, Μαρία Σπανού, κάνει τις παρακάτω επισημάνσεις: Σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο η φοίτηση στο Νηπιαγωγείο είναι διετής και εγγράφονται σε αυτό νήπια που συμπληρώνουν την 31η Δεκεμβρίου του έτους εγγραφής την ηλικία των τεσσάρων ετών, ενώ για τα νήπια που συμπληρώνουν την ηλικία των πέντε ετών η φοίτηση είναι υποχρεωτική.

Αναγκαία η άμεση εξασφάλιση από την Πολιτεία της απρόσκοπτης πρόσβασης και φοίτησης όλων των παιδιών 4-6 ετών στο δημόσιο νηπιαγωγείο, λέει η πρόεδρος των αναπληρωτών νηπιαγωγών, Μαρία Σπανού
Αναγκαία η άμεση εξασφάλιση από την Πολιτεία της απρόσκοπτης πρόσβασης και φοίτησης όλων των παιδιών 4-6 ετών στο δημόσιο νηπιαγωγείο, λέει η πρόεδρος των αναπληρωτών νηπιαγωγών, Μαρία Σπανού

Ωστόσο, σε πολλά νηπιαγωγεία κυρίως των αστικών κέντρων, η έλλειψη θέσεων και οι λανθασμένες πολιτικές αποφάσεις έχουν ως συνέπεια σε πολλά νηπιαγωγεία να γίνονται δεκτά μόνο νήπια και η κάλυψη των λίγων θέσεων που διατίθενται για τα προνήπια να πραγματοποιείται κατόπιν κλήρωσης.

Παρά το γεγονός ότι η φοίτηση στο Νηπιαγωγείο είναι διετής και παρά την υποχρέωση της Πολιτείας να παρέχει δωρεάν δημόσια εκπαίδευση σε όλα τα προνήπια που την αιτούνται, παρατηρούμε κάθε χρόνο χιλιάδες γονείς να αναζητούν τη λύση στους ιδιωτικούς ή δημοτικούς παιδικούς σταθμούς.

Κρίνεται συνεπώς αναγκαία η άμεση εξασφάλιση από την Πολιτεία της απρόσκοπτης πρόσβασης και φοίτησης όλων των παιδιών 4-6 ετών στο δημόσιο Νηπιαγωγείο, σύμφωνα και με τις εξαγγελίες του υπουργού Παιδείας, με τη θεσμοθέτηση της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης. Επιπλέον, η υλοποίηση της παραπάνω δέσμευσης θα έχει ως αποτέλεσμα, εκτός από την οικονομική ελάφρυνση των γονέων, τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και την καταπολέμηση της ανεργίας του κλάδου.

ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ
Θετική η επίδραση του Ολοήμερου στα νήπια

Σημαντική θέση στην προσχολική εκπαίδευση κατέχει, όπως μας υπογραμμίζει η κ. Μαρία Σπανού, ο θεσμός του ολοήμερου Νηπιαγωγείου, το οποίο ακολουθεί διευρυμένο πρόγραμμα, που εκτείνεται μέχρι τις 15.45 και αποτελεί συνέχεια του κλασικού προγράμματος. Σήμερα λειτουργούν πανελλαδικά περίπου 3,5 χιλιάδες ολοήμερα νηπιαγωγεία, κυρίως σε αστικές και ημιαστικές περιοχές.

Οι προβληματισμοί που υπήρξαν και εξακολουθούν, σε ορισμένες περιπτώσεις, να υπάρχουν κυρίως από τους γονείς, σχετικά με την εφαρμογή του ολοήμερου προγράμματος στην προσχολική εκπαίδευση και τις αρνητικές ενδεχομένως επιπτώσεις που μπορεί να έχει ο επιπλέον χρόνος, με τον ισχυρισμό ότι τα παιδιά κουράζονται ή πιέζονται, δεν ευσταθεί, καθώς ο επιπλέον αυτός χρόνος μπορεί να έχει θετικές επιπτώσεις για το παιδί εφόσον αξιοποιηθεί σωστά. Γιατί το ολοήμερο Νηπιαγωγείο υποστηρίζει και μπορεί να υποστηρίξει ακόμη περισσότερο τα παιδιά των ασθενέστερων οικονομικά οικογενειών, που έχουν λιγότερα ερεθίσματα και ευκαιρίες μάθησης, καθώς και τα παιδιά διαφορετικής εθνικότητας. Χωρίς αυτό να σημαίνει πως δεν επιδρά θετικά στα παιδιά από τα μεσοαστικά στρώματα που επίσης έχουν πληγεί τα τελευταία χρόνια. Αλλωστε ένας από τους λόγους που η δημιουργία του ολοήμερου Νηπιαγωγείου κρίθηκε αναγκαία ήταν και η αλλαγή των οικογενειακών συνθηκών και ο ολοένα πιο περιορισμένος χρόνος της εργαζόμενης μητέρας να ασχοληθεί εποικοδομητικά με το παιδί της.

Η πρόωρη αποχώρηση
Η δυνατότητα που παρέχεται τα τελευταία χρόνια από την Πολιτεία για την πρόωρη αποχώρηση των νηπίων (στις 14.00) από το ολοήμερο Νηπιαγωγείο, τείνει να μετατρέψει το δημόσιο Νηπιαγωγείο σε «παιδοφυλακτήριο», υποβαθμίζοντας τον θεσμό και καταργώντας τον παιδαγωγικό του ρόλο. Η ενδιάμεση αποχώρηση των νηπίων στις 14.00 είναι αντιπαιδαγωγική, αγνοώντας τους σκοπούς και τους στόχους του ολοήμερου Νηπιαγωγείου, καθώς το πρόγραμμά του δεν είναι όπως στο δημοτικό σχολείο με διαφορετικές διδακτικές ώρες διαφορετικού διδακτικού περιεχομένου, αλλά εξελίσσεται σταδιακά καθ' όλη τη διάρκεια παραμονής των νηπίων. Προκαλεί προβλήματα στην ομαλή λειτουργία του Νηπιαγωγείου, καθώς η νηπιαγωγός θα πρέπει να φροντίσει ταυτόχρονα την προετοιμασία των μαθητών που παραμένουν για τη μεσημεριανή χαλάρωση και των μαθητών που αποχωρούν. Επιπλέον, εκθέτει σε κίνδυνο τους μαθητές, καθώς η πόρτα του Νηπιαγωγείου παραμένει ανοιχτή για 15 λεπτά και η νηπιαγωγός της δεύτερης βάρδιας, η οποία σημειωτέον είναι μόνη της, θα πρέπει να συνοδέψει τους μαθητές κατά την αποχώρησή τους, αφήνοντας μόνα τους τα νήπια που παραμένουν.

ΝΙΚΟΛ.ΤΡΙΓΚΑ