«Κατ' ευφημισμό εθνικός διάλογος»

epitropi-dialogos.jpg

Αντιδράσεις από τους συνδικαλιστικούς φορείς | EUROKINISSI/ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ
Συντάκτης: 

Ξεκίνησε το μεσημέρι της Τρίτης, παρουσία του Υπουργού Παιδείας, η συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής για τον Εθνικό Διάλογο, στην οποία παραβρέθηκαν οι συνδικαλιστικοί φορείς της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΔΟΕ, ΟΛΜΕ, ΟΙΕΛΕ), η Πανελλήνια Ένωση Σχολικών Συμβούλων και η Ανωτάτη Συνομοσπονδία Γονέων Ελλάδας.

Όπως ανακοίνωσε ο Πρόεδρος της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων, Κώστας Γαβρόγλου, πρωταρχικός στόχος είναι η καταγραφή των απόψεων και προτάσεων όλων όσοι εμπλέκονται στην εκπαιδευτική διαδικασία. Οι προτάσεις αυτές θα προωθούνται και θα μελετούνται από τις αρμόδιες υπό-επιτροπές με σκοπό έως τα μέσα Μαρτίου να έχουν εξαχθεί τα πρώτα ουσιαστικά συμπεράσματα.

Η ΔΟΕ

Κατ' ευφημισμό «εθνικό διάλογο» χαρακτηρίζει στο υπόμνημά της για την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας (ΔΟΕ), το κάλεσμα του υπουργείου Παιδείας για το επερχόμενο νομοσχέδιο σε Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

«Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. δεν πέφτει στην παγίδα της συναίνεσης σε μια στημένη θεατρική παράσταση για τα μάτια της απελπισμένης κοινωνίας ούτε όμως και της «εύκολης» και βολικής, για την κυβέρνηση, αποχής από την ανάδειξη των προβλημάτων και την κατάθεση προτάσεων», τονίζει.

Στο υπόμνημά της το ΔΣ της ΔΟΕ κάνει λόγο για υποχρηματοδότηση και υποστελέχωση της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, μιλώντας με νούμερα για την μείωση των δαπανών και τις ανύπαρκτες προσλήψεις. Χαρακτηρίζει επίσης τις εξαγγελίες του κ. Υπουργού Παιδείας «για πραγματοποίηση 20.000 διορισμών μέχρι το 2018» επικοινωνιακές αφού καμία εγγραφή για διορισμούς δεν υπάρχει στον προϋπολογισμό.

Παράλληλα ζητά την άμεση απόδοση οργανικών θέσεων για εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων, σύμφωνα με την καταγραφή των αναγκών που πραγματοποιήθηκε από τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης την άνοιξη του 2015 και στέκεται αντίθετη στην εφαρμογή της αξιολόγησης.

Ο πρόεδρος της ΔΟΕ Θανάσης Κικινής στη συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής επισήμανε ότι "η όλη συζήτηση γίνεται σε μια εποχή όπου έχει ήδη τεθεί σε εφαρμογή το νέο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων, μισθολόγιο άγριων περικοπών αποδοχών (που προσωρινά αποκρύπτονται με το τέχνασμα της προσωπικής διαφοράς) και εμπαιγμού των νεότερων εκπαιδευτικών των οποίων η μισθολογική εξέλιξη «ξεπάγωσε» στιγμιαία για να «ξαναπαγώσει» επ' αόριστον".

Η στάση της ΟΛΜΕ

Η ΟΛΜΕ από την πλευρά της συμμετέχει στον «Διάλογο» με "με βάση τις θέσεις του κλάδου", ζητώντας να έχει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά ώστε να μην είναι προσχηματικός.

Η πρόεδρος της ΟΛΜΕ Ελένη Ζωγραφάκη στη συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, ανάμεσα σε άλλα, τόνισε ότι «για μας η παιδεία είναι δικαίωμα όλων, όχι προνόμιο των λίγων, διεκδικούμε μια παιδεία, σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, που θα παρέχει σε όλες και σε όλους τα μέσα και τα εφόδια (γνωστικά και μορφωτικά) για την πολύπλευρη κατανόηση του κοινωνικού γίγνεσθαι και την κριτική και δημιουργική παρέμβασή τους σε αυτό. Εμείς έχουμε ένα διαφορετικό όραμα για την εκπαίδευση και την κοινωνία, διεκδικούμε να διασφαλιστεί και να ενισχυθεί η δημόσια και δωρεάν παιδεία σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς. Κεντρικός άξονας της μεταρρύθμισης που διεκδικούμε είναι μια ενιαία δωδεκάχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση ποιοτικά αναβαθμισμένη, που θα παρέχεται ως δημόσιο αγαθό σε όλους, χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς που θα μετατρέπει τη διαφορά σε πλεονέκτημα και σε ευκαιρία για πολιτισμικό εμπλουτισμό και δημιουργία».

Η Πρόεδρος της ΟΛΜΕ επεσήμανε ότι "λύσεις μπορούν και πρέπει να δοθούν με βάση τις τεκμηριωμένες προτάσεις και θέσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας. Προτάσεις και θέσεις που έχει επεξεργαστεί το συνδικαλιστικό κίνημα και πρέπει να υλοποιηθούν". 

Έτσι, το ΔΣ της ΟΛΜΕ συμμετέχοντας στο «διάλογο» ζητεί αυτός να έχει τα παρακάτω χαρακτηριστικά:

  1. να μην είναι αποσπασματικός, αλλά να συμπεριλάβει όλα τα ζητήματα της εκπαίδευσης (χρηματοδότηση, κατοχύρωση του δημόσιου χαρακτήρα του σχολείου και βελτίωση της λειτουργίας του, μόνιμοι διορισμοί, αναβάθμιση της θέσης του εκπαιδευτικού κ.λπ.)
  2. να επιδιωχθούν συνθέσεις και να μη γίνει προσπάθεια να επιβληθούν προειλημμένες κυβερνητικές αποφάσεις,
  3. να μην είναι προσχηματικός και αποπροσανατολιστικός,
  4. να είναι ουσιαστικός και παραγωγικός, να οδηγεί δηλαδή σε λύσεις των χρόνιων και οξυμένων προβλημάτων,
  5. να υπάρχει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα πορείας και ολοκλήρωσής του συμφωνημένο και από τους εκπαιδευτικούς φορείς και, τέλος,
  6. να δημιουργεί δεσμεύσεις για την κυβέρνηση σε συμπεράσματα και προτάσεις επί των οποίων υπάρχει σύμφωνη γνώμη των εκπαιδευτικών φορέων.

Όπως επισημαίνει η Ομοσπονδία "η συνέχεια της παρουσίας μας στο «Διάλογο» θα εξαρτηθεί από το εάν διασφαλίζονται οι αυτονόητοι όροι και οι προϋποθέσεις που θέσαμε για ένα διάλογο ουσίας".

Σφοδρές αντιδράσεις για τη συμμετοχή της ΟΛΜΕ στον Εθνικό Διάλογο για την Παιδεία

Ωστόσο η απόφαση αυτή που πάρθηκε με οριακή πλειοψηφία δημιούργησε σφοδρές αντιδράσεις στο χώρο των καθηγητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και καταγγέλθηκε από τις Παρεμβάσεις Εκπαιδευτικών που έχουν 2 έδρες στο 11μελές Δ.Σ.

Οι "Παρεμβάσεις-Συσπειρώσεις - Κινήσεις Δ.Ε" σε ανακοίνωσή τους με τίτλο " Όχι στη φιέστα διαλόγου" τονίζουν ότι το ΔΣ της ΟΛΜΕ, με οριακή πλειοψηφία (ΔΑΚΕ, ΣΥΝΕΚ), έξι μελών στους έντεκα, αποφάσισε τη συμμετοχή της ομοσπονδίας, "στο θέατρο διαλόγου της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Τα παραδοτέα των μνημονίων, η εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ και οι αντιδραστικές κατευθύνσεις της ΕΕ, που αποτελούν το πλαίσιο αυτού του υποτιθέμενου διαλόγου αντιστρατεύονται τα δικαιώματα εκπαιδευτικών, μαθητών, εργαζόμενων, κοινωνίας. Είναι αυτά που οδήγησαν και οδηγούν στο κλείσιμο σχολείων, στην αύξηση των μαθητών στην τάξη, στη διαρκή λιτότητα και το μοίρασμα της φτώχειας, στην αποθέωση των δεξιοτήτων και της κατάρτισης σε βάρος της γνώσης, στα δίδακτρα και στην επιχειρηματικοποίηση, στη μαθητεία – τζάμπα εργασία για το κεφάλαιο, στην αξιολόγηση επιδόσεων και στην κατηγοριοποίηση μαθητών, εκπαιδευτικών, σχολείων, στην αδιοριστία, στο χτύπημα εργασιακών και ασφαλιστικών δικαιωμάτων, στον αυταρχισμό, σε μια «δημοκρατία ανάπηρη». Αυτά περιγράφονται ανερυθρίαστα στις εισηγήσεις της Επιτροπής Διαλόγου, στα άρθρα βουλευτών της ΝΔ και του ΣΥΡΙΖΑ. Από αυτή τη σκοπιά, όφειλε η Ομοσπονδία των εκπαιδευτικών, να σταθεί αγωνιστικά απέναντι τους. Να μη δώσει ούτε πιθαμή εδάφους ανοχής και αναμονής και να ασχοληθεί με την προετοιμασία αποφασιστικών αγώνων ανατροπής τους. Να σταθεί με την πλευρά του αγωνιζόμενου εκπαιδευτικού κόσμου, αδιόριστων και φοιτητών που με μαζικές κινητοποιήσεις, ακυρώνουν στην πράξη την κυβερνητική φιέστα κι όχι με αυτούς που τρέχουν να πιάσουν στασίδι στην αυλή της νέας αντιλαϊκής εξουσίας".

Παράλληλα τα μέλη του Δ.Σ της ΟΛΜΕ Γιώτα Ιωαννίδου και Κική Γιαννάτου επισημαίνουν ότι "το ΔΣ της ΟΛΜΕ, δεν είχε ούτε την ηθική νομιμοποίηση να κάνει κάτι τέτοιο, από τη στιγμή που το θέμα της άρνησης συμμετοχής στο θέατρο διαλόγου, έβαλαν στη ΓΣ των Προέδρων (30/1) με ψήφισμά τους 22 ΕΛΜΕ και υπερψηφίστηκε από άλλες 6. Εκεί οι υπόλοιποι πρόεδροι των ΕΛΜΕ υποστήριξαν ότι δεν είχαν εξουσιοδότηση, μιας και το θέμα δεν είχε τεθεί στις ΓΣ από την ΟΛΜΕ ως όφειλε. Επομένως το ΔΣ της ΟΛΜΕ, μπορούσε να το θέσει στις επόμενες ΓΣ του κλάδου, που αποφασίστηκε να γίνουν αμέσως μετά την απεργία στις 4 Φλεβάρη. Αντ' αυτού ΔΑΚΕ και πλειοψηφία ΣΥΝΕΚ, προχώρησαν για να κλείσουν γρήγορα το θέμα, θυμίζοντας τις χειρότερες ημέρες του κυβερνητικού συνδικαλισμού